Jančura porazil antimonopolní úřad, pokutu za levné jízdenky soud zrušil

Brno – Společnost Student Agency uspěla s žalobou proti pokutě od antimonopolního úřadu. Ten dopravci udělil sankci 5,1 milionu korun za cenovou válku mezi autobusovými dopravci na trase Brno – Praha. Rozhodnutí úřadu dnes zrušil Krajský soud v Brně. Podle soudu byly praktiky Student Agency sice agresivním cenovým bojem, ale v rámci dovolených konkurenčních praktik. Antimonopolní úřad tak musí případ znovu posoudit.

Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) původně dopravci Student Agency udělil pokutu za zneužití dominantního postavení na autobusové lince z Brna do hlavního města. Podle úřadu firma od začátku prosince 2007 do začátku března 2008 snížila ceny, aby vyloučila z trhu konkurenční společnost Asiana. 

Student Agency se hájila tím, že snížením ceny kreditových jízdenek za jednosměrnou dopravu na 50, později 95 korun, pouze reagovala na postup Asiany, aby hájila své zájmy. „Úřad nepokutoval Student Agency za nízké ceny, nýbrž za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu,“ uvedl již dříve k případu ÚOHS. Nízké ceny pro vybrané jízdenky stanovené společností Asiana měly podle úřadu zaváděcí charakter. Tato firma navíc nebyla v dominantním postavení, její jednání proto nepředstavovalo porušení zákona. 

"Je to zásadní impuls pro diskusi o kvalitě práce jednoho z nejdůležitějších úřadů v zemi, kterým ÚOHS bezesporu je. Úřad pracuje strašně pomalu, banální kauzy řeší řadu měsíců až let a jeho závěry jsou odborně nekvalitní v řadě případů. Možná je čas zamyslet se nad více penězi pro tento úřad, ale toto je zapotřebí rychle změnit."

Radim Jančura, majitel Student Agency

Snížení cen ze strany Student Agency podle ÚOHS nebylo motivováno snahou poskytnout prospěch zákazníkům, ale pouze snahou vytlačit konkurenta z trhu, což mělo omezit zákazníky ve výběru přepravce. To ale šéf Student Agency Radim Jančura odmítl. „Úřad má zkoumat, zda jsme prodělávali. My jsme byli celou dobu v mírném zisku a náklady na provoz jsme pokrývali,“ argumentoval Jančura.

Jak vidí zástupci obou stran sporu dnešní verdikt soudu? (zdroj: ČT24)

Úřad nevzal v potaz další způsoby dopravy 

Jednou z klíčových otázek v celém případu bylo vymezení trhu, kterým se ÚOHS zabýval. Úřad zvažoval, zda do trhu zahrnout i železniční dopravu. Nakonec tak neučinil. Pokud by rozhodl opačně, neměla by firma na trhu patrně dominantní postavení a její chování by bylo legální. 

Soud dnes dal Student Agency za pravdu. Podle soudce Davida Rause nelze dospět k názoru, že vlaky a autobusy na trase Praha – Brno a zpět jsou samostatné trhy, jak tvrdí ÚOHS. „Žádný důkaz nevyloučil, že by cestující neměl možnost volit mezi vlakem a autobusem,“ zdůvodnil Raus. „Nevyplynulo, že by autobusová doprava byla samostatným trhem, tím pádem nelze mít na tomto trhu dominantní postavení a tohoto postavení zneužít,“ dodal soudce.

ÚOHS se může do dvou týdnů odvolat pomocí kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu. Úřad taky podle verdiktu soudu musí hradit náklady soudního řízení.

Konkurence na trase Praha – Brno

S chystanou rekonstrukcí dálnice D1 se očekává, že se cesty z Brna do hlavního města výrazně zkomplikují. České dráhy proto před časem nasadily nový spoj, rychlík D1 Express, kterým chtějí konkurovat autobusové i automobilové dopravě. Česká televize při té příležitosti otestovala, který ze způsobů dopravy je nejlepší. Vlak zvítězil v komfortu a v ceně, pokud se člověk smíří jízdenkou do nižší třídy. Auto vyhrálo v rychlosti, autobus pak skončil v ceně i rychlosti na stříbrné příčce. 

Vlakem

Nový rychlík D1 Express dojede do Prahy za 2 hodiny 42 minut, krom vysokého komfortu nabízí i jízdenku za 175 korun na místo ve druhé třídě. 

Autobusem

Na trase mezi Prahou a jihomoravskou metropolí jezdí hned několik autobusových společností. Nejznámější z nich jsou zřejmě žluté autobusy Student Agency. Výhodou je vysoký komfort, na jejich palubě obslouží cestující stevard, lidé dostanou nápoj a denní tisk zdarma a čas mohou strávit sledováním filmu, poslechem rádia nebo lze využít wi-fi připojení k surfování po internetu. Délka cesty byla při našem testu 2 hodiny 26 minut, jízdenka vyjde na 210 korun.

Autem

Výhodou jízdy vlastním autem je fakt, že je řidič pánem svého času. Vzhledem k technickému stavu dálnice D1 lze ale jízdu, byť vlastním voze, jen stěží označit za příjemný zážitek. Cesta trvá jen 2 hodiny 10 minut, pokud ale člověk jede v autě sám, vyjde ho cesta na 470 korun.