Zástupci Ostravy, obvodu i kraje vyzvali vládu, aby řešila laguny

Ostrava - Moravskoslezský kraj, město Ostrava a obvod Mariánské Hory a Hulváky žádají ministra financí a další členy vlády v demisi, aby urychleně řešili jednu z největších ekologických zátěží v Česku - ropné laguny po bývalé chemičce Ostramo.

Po letech nákladných průzkumů a doprůzkumů, které na lagunách zajišťoval státní podnik Diamo, získalo zakázku na jejich sanaci sdružení firem Čistá Ostrava. Prakticky začaly práce v roce 2008, avšak jednotlivé fáze se od té doby neustále protahují a prodražují. „S tím představitelé kraje, města i obvodu zásadně nesouhlasí a požadují dokončení celé sanace,“ shrnula mluvčí hejtmanství Petra Špornová.

Náměstek hejtmana pro životní prostředí Daniel Havlík řekl, že kraj, město i obvod dlouhodobě, avšak bez úspěchu, upozorňují na neplnění časového i finančního harmonogramu zakázky. „V současné době se práce prakticky zastavily. Od objevení dalších devadesáti tun odpadů v lagunách uplynul více než rok a půl, avšak dosud není schválen další postup prací. Rovněž termická desorpce je nefunkční a nejsou jakékoliv záruky jejího zprovoznění,“ upozornil Havlík.

Laguny řešila i pracovní skupina ministra průmyslu a obchodu Jiřího Ciencialy, která se snaží řešit útlum průmyslu v moravskoslezském regionu. „Ministr nás informoval, že ministerstvo by mělo už brzy za účasti resortu financí předložit vládě návrh dalšího postupu sanace lagun. Jde o to, abychom měli jasno, kdy a s jakými náklady budou laguny odstraněny, aby termíny byly dodrženy a sliby uskutečněny,“ řekl první náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Josef Babka.

Historie lagun

Historie skládky sahá do roku 1888, kdy vídeňský průmyslník založil v Ostravě rafinerii minerálních olejů. Závod počítal se zpracováváním ropy z Haliče. Hlavním produktem byl petrolej na svícení. Později se rafinerie orientovala na výrobu leteckého benzinu a olejářskou výrobu, zejména mazacích složek pro motorové a turbinové oleje. I když továrna byla původně na periferii, s rozmachem Ostravy se ocitla ve středu městské zástavby, nedaleko domů a bytů. Mezitím se ze soukromé továrny stal státní podnik OSTRAMO. V průběhu desetiletí vznikly v areálu tři velké skládky odpadů z rafinerie - laguny.

V první vlně privatizace získal chemičku i se závazkem odstranit ekologické škody Vítězslav Vlček, který pokračoval v provozu regenerace olejů. Po katastrofálních povodních v roce 1997, které zasáhly i rafinerii, firma s velkými dluhy zkrachovala.

Vydáno pod