Sovětský raketoplán Buran měl konkurovat těm americkým. Stal se ale symbolem pádu impéria

Před 35 lety se do vesmíru s velkou slávou vydal sovětský raketoplán Buran. Měl být odpovědí na americký program Space Shuttle, jeho první let se ale současně stal i jeho posledním.

Nad promrzlou kazašskou stepí teprve vycházelo slunce, když kosmodrom Bajkonur ozářily mohutné plameny z rakety Eněrgija. Na jejích zádech se 15. listopadu 1988 na první a poslední cestu do vesmíru vydal raketoplán Buran. 

Původně se počítalo s tím, že v kosmu vykoná třídenní misi, nakonec byl ale kosmoplán ve vzduchu jen tři hodiny. Po dvou obletech Země stroj bez posádky i podpory života, který řídila automatika, pomalu dosedl na bajkonurskou přistávací dráhu. Asi nikdo v tu chvíli netušil, že sovětská odpověď na americký program Space Shuttle právě dosáhla svého jediného úspěchu.

Buran, který dostal jméno podle sněhové bouře, se pak ještě v plné kráse předvedl v polovině roku 1989 na pařížském aerosalónu, kde vzbudil zaslouženou pozornost. Během cesty z Paříže do Moskvy dokonce na hřbetě obřího dopravního Antonovu An-225 Mrija zavítal i na pražské ruzyňské letiště.

2 minuty
Raketoplán na letiště v Ruzyni přistál roku 1989
Zdroj: ČT24

Bez peněz i motivace

Zhroucení sovětského impéria a následné ekonomické problémy ale ambiciózní plány na postavení celé flotily raketoplánů začátkem 90. let definitivně poslaly k ledu. Druhý stroj, který se měl do vesmíru i s posádkou vypravit v roce 1992, už inženýři a technici nestihli dokončit, přestože byl téměř hotový. Sovětský svaz se totiž rozpadl už na konci roku 1991 a Rusku na pokračování programu chyběly zdroje i motivace.

Během vývoje a zkoušek ale vznikla více než desítka exemplářů sovětského raketoplánu. Některé sloužily pro zkoušky pevnosti nebo tepelné odolnosti, jeden ověřoval letové vlastnosti.

V takovém stavu, aby si je mohli fanoušci prohlédnout, se jich ale do současnosti zachovalo jen několik. Jeden je třeba ve sbírkách technického muzea v německém Speyeru – jedná se o stroj s proudovými motory na zádi, který při zkouškách podnikl 34 letů. Původně byl vystaven při olympiádě v Sydney, poté nějakou dobu chátral v Bahrajnu.

Na různých místech někdejšího Sovětského svazu je ještě možné nalézt další raketoplány v různé fázi chátrání.

Sovětský svaz měl se svým raketoplánem velké plány – zůstaly ale jen ve vizualizacích
Zdroj: Brian W. McMullin/Wikimedia Commons

Tragický konec

Buran, který původně nesl na trupu jméno Bajkal, potkal smutný osud. Dlouhá léta byl spolu s raketou Eněrgija uskladněn v jednom z hangárů na kosmodromu v Bajkonuru. Kvůli nedostatku peněz a s tím související špatné údržbě se ale v květnu 2002 zřítila střecha haly a oba exponáty pod sebou pohřbila. Tehdy také zahynulo několik dělníků.

Což takhle dát si raketoplán

Plány na vývoj vlastního opakovaně použitelného vesmírného letounu se v Sovětském svazu začaly rodit v polovině 70. let – asi pět let poté, co s obdobným plánem přišel americký Národní úřad pro letectví a vesmír. Americký Space Shuttle se do vesmíru poprvé vypravil v dubnu 1981 a i přes řadu problémů, nízkou efektivitu a ztrátu dvou strojů i s posádkami se stal na více než dvacet let páteří vesmírného programu USA.

Velkolepé plány měli s raketoplány i Sověti, ti ale nakonec museli investici ve výši téměř třicet miliard dolarů odepsat a dodnes se tak spoléhají na klasické rakety a kosmické lodě na jedno použití. Zatímco USA se už od raketoplánů posunuly k Muskovým znovupoužitelným raketám, Rusko stále využívá tu stejnou technologii, co v sedmádesátých letech – jen modernizovanou.

Kromě samotného vesmírného letounu společně s Buranemu skončila i největší a nejsilnější nosná raketa všech dob – Eněrgija. Tu Sověti vyzkoušeli dvakrát, poprvé už rok a půl před startem Buranu, když do vesmíru vynesla maketu osmdesátitunové vojenské družice Poljus, konstruované pro hvězdné války. Během uplynulých dekád se občas objevily spekulace o možném obnovení výroby Eněrgije, nikdy se ale nepotvrdily.

Pozůstatky sovětského programu raketoplánů lze nicméně stále pozorovat – odvozené motory dodnes úspěšně slouží. Dlouho létala i jedinečná Mrija, než ji v únoru 2022 na začátku invaze na Ukrajinu na kyjevském letišti Hostomel zničilo ruské ostřelování.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Zuckerbergův sen o virtuálním světě zmírá. Investice do projektu vysychají

Před pěti lety si šéf Facebooku Mark Zuckerberg vysnil virtuální svět, kde budou žít miliardy uživatelů. Investoval do něj v přepočtu nejméně 1,5 bilionu korun, ale bez větších úspěchů. Podle aktuálních informací nyní myšlenku pomalu opouští.
před 15 hhodinami

Kočky mňoukají na muže víc než na ženy. Vědci mají vysvětlení

Kočky jsou pro vědce skvělý studijní materiál. Díky tomu, že jsou domestikované méně než psi, nabízejí spoustu informací o tom, jak tento proces vypadá. V novém výzkumu, publikovaném v časopise Ethology, se vědci podívali na to, jak kočky vítají své majitele. Zjistili, že na muže mňoukají výrazně více než na ženy. A pokusili se vysvětlit proč.
před 16 hhodinami

Výbor v USA chce zrušit doporučení očkovat novorozence proti žloutence B

Americký poradní výbor pro očkování hlasoval pro ukončení dlouhodobého doporučení, aby byly všechny děti ve Spojených státech bezprostředně po narození očkovány proti hepatitidě B. Informovala o tom agentura AP. Činnost komise, jejíž všechny členy po svém nástupu do funkce vyměnil současný ministr zdravotnictví Robert F. Kennedy, známý odpůrce očkování, je přitom ve Spojených státech terčem silné kritiky odborné veřejnosti.
5. 12. 2025

„AI firmy jsou regulované míň než sendviče“. Na superinteligenci nejsou připravené

Analýza zaměřená na osm hlavních firem, které vytvářejí nejpokročilejší modely umělých inteligencí (AI), prokázala, že společnosti vůbec neřeší možnost ztráty kontroly nad takzvanými superinteligencemi, jež se snaží vytvářet. Jde o formu AI, která má ve všech ohledech překonat lidský intelekt.
5. 12. 2025
Načítání...