Čínští paleontologové objevili zkaměnělinu ptáčka s výraznými znaky tyranosaura

Čínští paleontologové objevili 120 milionů let starou zkamenělinu drobného ptáčka, který by se vešel člověku do dlaně, měl ale také výrazné znaky tyranosaurů. Svůj nález popsali v odborném žurnálu Nature Communications.

Lebka ptáčka měřila pouhé dva centimetry, ale měla mnoho společných funkčních i strukturálních znaků s obřím predátorem, Tyrannosaurem rexem. Podle vědců jde o fascinující důkaz toho, jak si raní ptáci zachovali mnoho rysů svých dinosauřích předků a jejich lebky fungovaly spíše jako lebky dinosaurů než dnešních ptáků.

Lebka pravěkého ptáka
Zdroj: Nature Communications

Paleontologové částečně dochované fosilní pozůstatky našli v místě, kde se v pravěku nacházelo před 120 miliony let mělké jezero, v současnosti tato oblast leží v severočínské provincii Liao-Ning nedaleko hranic se Severní Koreou.

Podrobnou rekonstrukcí ptačího rodokmenu vědci prokázali, že nový fosilní druh ptáka patří do vyhynulé skupiny takzvaných „proto-ptáků“ neboli do podtřídy Enantiornithes. Šlo o velmi různorodé zástupce raných ptáků, kteří byli objevení prakticky po celém světě. Žili v době křídy, většinou měli ještě primitivní vývojové znaky, například drápky na předních končetinách nebo ozubené čelisti.

Kost jako důkaz

Pro moderní ptáky je typické, že jejich čtvercová kost je jednou z nejpohyblivějších kostí lebky – umožňuje jim typický pohyb horní čelisti nezávisle na mozku a spodní čelisti.
Na rozdíl od živých ptáků ale byla lebka nově objeveného ptačího druhu nepohyblivá, kosti byly uzamčené, a lebka proto svému majiteli poskytovala zcela jiné funkce, než je tomu u moderních ptáků. Podle paleontologů bylo toto uspořádání kostí typické právě také pro tyranosaury.

Podle autorů je nalezený tvor úžasným důkazem toho, jak dlouho trval vývoj od dinosaurů k ptákům a jak dlouho se řada typických znaků dravých dinosaurů dokázala u ptáků udržet.