Indie se mění v telekomunikačního obra. Předchází si ji Facebook, Google a další korporace

Technologie v Indii (zdroj: ČT24)

Google, Facebook a další vizionáři ze Silicon Valley už delší dobu upírají svou pozornost na Indii. Není divu, ve hře je téměř jedna miliarda potenciálních nových zákazníků, kteří nyní stále nemají ani přístup k internetu. To ale není jediný důvod, proč aktuální motto řady technologických firem zní: „Indie na prvním místě“.

Indie funguje v poslední době jako laboratoř pro technologické giganty. Testují zde všechno od nových aplikací přes tarifní balíčky až po alternativní způsoby připojení. V této zemi je ještě 900 milionů lidí bez přístupu k internetu, takže prostoru pro experimenty je tu dostatek.

A o zákazníky se vede intenzivní boj. Velký trh a tlak na nízké ceny – to jsou příčiny, proč právě Indie bude podle expertů ovlivňovat podobu internetu ve zbytku světa.

Pro firmy jako Google, Amazon nebo Facebook je to země s nevyčerpanými možnostmi, takže se tu již testovalo množství inovací. Světlo světa zde už spatřila odlehčená verze aplikace Uber a třeba seznamka Tinder zde poprvé představila své rozšířené možnosti pro ženy. V Indii debutovala také off-line verze YouTube nebo Google Maps.

Facebook selhal, Google uspěl

Facebook se tam už před časem pokusil o smělý plán – umožnit Indům přístup na něj zdarma skrz svou speciálně vyvinutou aplikaci. Mark Zuckerberg ale narazil na zákony o internetové neutralitě. Tento projekt musel být zrušen a zatím se nepracuje na jeho nové verzi.

Jiným se ale daří, například aplikaci Google Station, která pokryla Wi-Fi signálem na čtyři stovky železničních stanic. V rámci digitalizace státu pak indická vláda plánuje čtvrt milionu nových hotspotů ve vesnicích napříč celou zemí.

Není to ale snadné, často odlehlé nebo dokonce zcela izolované oblasti komplikují pokrytí signálem. Lidé kvůli němu musí urazit i delší vzdálenosti – nebo vylézt třeba na strom, jako se to před časem stalo v jedné z osad tamnímu ministrovi.

Pro mnoho obyvatel jsou smartphony cenově nedostupné

V Indii kvete také výroba chytrých telefonů. Velké firmy jako Xiaomi nebo Oppo tam kvůli levné pracovní síle zakládají továrny – svou největší letos v zemi otevřel i jihokorejský Samsung. Smartphony stejně jako stabilní internet jsou ale stále pro mnoho obyvatel stále cenově nedostupné. 

Rajan Anandan, ředitel indické pobočky Google, tento stav potvrzuje: „Kdybych se zítra vzbudil a mohl něco indickému internetu přát, pak by to byly daleko dostupnější a kvalitnější smartphony. Pokud bychom toho dosáhli, doslova přes noc by se podle mě zdvojnásobil počet indických uživatelů. Indie už zkrátka nechce být v závěsu. Technologičtí giganti si slibují, že už brzy půjde příkladem v mnoha směrech.“