Ať už před svátky, při výprodejích po nich, anebo kdykoli v roce - asi se nenajde nikdo, kdo by měl rád fronty. A zejména „Murphyho zákony“, jimiž se stání ve frontách řídí.
Nákupní fronty jsou pro ekonomy nesmírně zajímavým prostředím; jedná se o izolovanou, poměrně snadno popsatelnou situaci, kde se lidé řídí jednoduchými ekonomickými zákony o výhodnosti, zisku a akceptovatelné míře rizika.
Nákupní fronta jako model světa
„Je to trošku šílené, protože počet osob ve frontě za vámi absolutně nemá dopad na to, jak dlouho budete čekat - ale přesto to ovlivňuje naše chování,“ popsal pro deník Guardian Ryan Buell, který výzkum vedl.
„Pokud jsme ve frontě na posledním místě, jsme téměř o 20 procent méně spokojení, než když někdo stojí za námi,“ vyplývá podle experta z výsledků výzkumu.
Podle Buella jde o zajímavou ukázku pravidla, které platí v ekonomice i v jiných situacích: například pokud lidé berou méně peněz než ostatní nebo se ocitli na sociálním dně. Jenže zatímco u takových situací je složité posuzovat, kdo je opravdu poslední, u fronty je to snadno rozpoznatelné.
Z experimentu, který poměrně reálně odpovídal situaci ve frontě v obchodě u pokladen, vyšlo, že měnit frontu se opravdu nevyplácí. Pokud lidé změnili frontu za jinou, čekali v průměru o deset procent déle, než kdyby ji nevyměnili.
Existují dokonci i lidé, kteří frontu změní vícekrát - ale ti dopadli zdaleka nejhůř: čekali průměrně o 67 procent déle, než kdyby se z první fronty ani nehnuli.
„Když se zařadíme do fronty, děláme většinou tu nejracionálnější volbu, jaká existuje: vybíráme si totiž zpravidla tu nejkratší frontu. Ale když vidíme, že se vedlejší fronta pohybuje rychleji, děláme už toto rozhodnutí s nedostatkem informací a dost často se nám to nevyplatí,“ popsal Buell.
Co můžeme dělat?
Další taktikou je zapříst rozhovor s osobou před vámi - anebo, a to je nejprostší, se rozhodně neotáčet za sebe a nekontrolovat, co se děje za vašimi zády.
Tento výzkum může mít i praktický dopad na obchodní řetězce. Podle Buella totiž obchody soustředí svou pozornost na osoby, které stojí přímo u pokladny, a to přesto, že by se měly zaměřovat spíše na ty, kdo jsou poslední.