Pekelná ropucha lovila a žrala dinosaury, potvrdil výzkum

Říká se jí ďábelská ropucha a byla to zřejmě vůbec největší žába, která se kdy pohybovala po naší planetě. Měřila bez natažení nohou přes 40 centimetrů a vážila až čtyři kilogramy.

Žába s latinským jménem Beelzebufo ampinga žila na Madagaskaru před 68 miliony lety. Její pozůstatky byly objeveny už roku 1993 a od té doby představuje pro vědce velkou výzvu. Šlo o velmi masivní zvíře s širokou tlamou uzpůsobenou požírání živé kořisti – jenže v té době na Madagaskaru zase tolik vhodné kořisti nežilo. Proto se vědci od počátku zkoumání ropuchy zamýšleli nad tím, co mohla žrát.

Paleontologové již dlouho žábu podezírali, že její potravou mohli být dinosauři, respektive jejich mláďata. Menší dinosauři totiž velikostně odpovídali přesně tomu, co by se do žáby teoreticky mohlo vejít. Jinou otázkou ale bylo, zda by žáby byly schopné takové zvíře ulovit – a pozřít. Nyní právě to potvrdili výzkumníci, kteří zkoumali to, jakou silou jsou schopné žáby kousat.

Z více než 6500 druhů žab jich má většina čelisti velmi slabé – hrají totiž jen malou roli při lovu jejich kořisti. Výjimku představují robustní jihoamerické rohatky, jejichž čelisti jsou velmi silné. Biologové poprvé změřili, jak moc; z výsledků pak odvodili, jaká byla síla čelistí pravěké „ďábelské ropuchy“.

Rekordmanka dneška proti pravěké žábě

Vědci popsali, že brazilské žáby mají sílu kousnutí kolem 30 newtonů. „Na rozdíl od většiny jiných žab, které loví jen malou kořist a mohou tedy mít jen slabé čelisti, rohatky se živí zvířaty podobně velkými, jako jsou ony samy,“ uvedl Marc Jones, který tento výzkum vedl.

• Člověk: 600 newtonů
  • Pes, německý ovčák: 1300 newtonů
  • Pes, mastiff: 1700 newtonů
  • Lev, žralok: 3000 newtonů
  • Hyena: 5000 newtonů
  • Krokodýl nilský: 16 000 newtonů
  • Tyranosaurus rex: 60 000 newtonů
  • Pravěký krokodýl Deinosuchus riograndensis: 102 000 newtonů

Rohatky loví jiné žáby, hady i drobné hlodavce – silné čelisti hrají při lovu zásadní roli. Protože stavba lebky rohatek a vymřelého Beelzebufa je velmi podobná, pravěké ropuchy byly jen mnohem větší, dá se výsledek této studie podle Jonese použít i k extrapolování síly čelistí tohoto madagaskarského tvora. Z výpočtů vyplývá, že ropucha musela mít v čelistech sílu asi 2000 newtonů – což je číslo srovnatelné se silou současných predátorů, jako je třeba vlk nebo tygr.

„S takovou silou byla Beelzebufo schopná ulovit malé a drobné dinosaury, s nimiž sdílela ekosystém,“ vysvětlil Jones.