TÉMA

František Křižík

Praha na začátku března vypíše tendr na rekonstrukci vinohradského divadla

Praha vypíše na začátku března tendr na opravu Divadla na Vinohradech. Důvodem je špatný technický stav budovy i jejího vybavení, včetně divadelní techniky, a rozšíření divadelních prostor. Cena zakázky je maximálně 2,76 miliardy korun. Vypsání tendru ve čtvrtek schválili zastupitelé hlavního města. Kromě opravy zahrnuje rekonstrukce také vybudování nové podzemní komorní scény. Práce mají být dokončeny v roce 2027.
22. 2. 2024|

Praha vypíše tendr na opravu Divadla na Vinohradech. V plánu je i nová komorní scéna

Pražský magistrát vypíše zakázku na rekonstrukci Divadla na Vinohradech. Maximální výše zakázky je stanovená na zhruba 2,7 miliardy korun. Tendr město vyhlásí letos v dubnu a opravy mají být hotové v roce 2027. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí schválili pražští radní. Kromě opravy zahrnuje rekonstrukce také vybudování nové podzemní komorní scény. Zakázkou se radní zabývali už minulý týden, ale nakonec jej stáhli z programu jednaní. Vypsání tendru musí ještě projednat zastupitelé.
12. 2. 2024Aktualizováno12. 2. 2024, 12:48|
Doporučujeme

Křižík přivedl elektřinu na českou železnici před 120 lety. Od té doby se podařilo elektrizovat třetinu tratí

Elektricky se jezdí na železnici v českých zemích již 120 let. První elektrickou trať si „vydupal“ František Křižík v době, kdy s něčím takovým nebyly ve světě takřka žádné zkušenosti. Brzký start ale nakonec příliš nepomohl. Čtvrt století poté odstartoval projekt, z nějž měla vzejít elektrizace hlavních tratí v Československu, ale nakonec nevzešla. Došlo na ni až půl století poté, co přivezl elektrický vůz první cestující z Tábora do Bechyně a i pak provázely elektrifikační úsilí další potíže. Dodnes nejsou plně elektrizované všechny rychlíkové tratě a Správa železnic to plánuje změnit v horizontu další dekády.
21. 6. 2023|

Prahou projely historické tramvaje, připomínaly 130 let od zahájení elektrické dopravy

Ulicemi Prahy v neděli projel průvod tramvají. Na cestu metropolí, která připomněla 130 let od zahájení provozu první elektrické tramvajové trati v českých zemích, vyrazilo 13 muzejních i současných vozů. Svézt se jimi mohly čtyři stovky dopravních nadšenců. Fanoušci lemovali i trasu od Hradu přes centrum na Letnou. Akci uspořádal pražský dopravní podnik.
18. 7. 2021Aktualizováno18. 7. 2021, 11:16|

Rozsvítil česká města a zavedl první pražskou tramvajovou linku. Před 80 lety zemřel František Křižík

Před 80 lety, 22. ledna 1941, se ve stínu nacistické okupace roznesla zpráva o smrti nejvýznamnějšího vynálezce české historie, takzvaného „českého Edisona“, Františka Křižíka. Zemřel v nedožitých 93 letech na rodinném zámku ve Stádlci u Tábora, kde trávil své stáří. Jeho pozůstatky byly převezeny do Prahy, kde byl s národními poctami pochován na Vyšehradském hřbitově. Pohřeb českého velikána se stal tichou manifestací proti probíhající německé okupaci. Slavný vynálezce byl mezi Čechy ikonou, přitom mu ale úspěch nebyl předurčen.
22. 1. 2021|

Na ostrých obloucích mezi Táborem a Bechyní testují České dráhy vlaky

České dráhy testují nové vlaky pro jižní Čechy. Na všech tamních elektrifikovaných tratích chtějí vyměnit celkem tři desítky souprav, které po nich jezdí. Testování není jen formalita, jak by se mohlo zdát, trať mezi Táborem a Bechyní má totiž nejostřejší oblouky v celém Česku.
28. 10. 2020|

Křižíkovu dráhu do Bechyně čeká oprava. Možná při ní ztratí svoji jedinečnost

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje rekonstrukci trati mezi Táborem a Bechyní. Jde o nejstarší elektrifikovanou dráhu v českých zemích – dílo vynálezce Františka Křižíka, na kterém jsou vlaky už 116 let napájeny stejnosměrným proudem pod napětím 1,5 kilovoltu. Dnes jde v celé republice o unikát. Hrozí však, že trať při rekonstrukci o svou jedinečnost přijde. Jednou ze zvažovaných variant totiž je její přepnutí na střídavý proud.
12. 12. 2019Aktualizováno12. 12. 2019, 17:28|