Ve Velké Británii otevřeli první velkokapacitní stanici pro elektromobily. Doba nabití je zhruba 20 minut, umožňuje to vysoký výkon 350 kW. Firma Gridserve plánuje do pěti let vybudovat síť po celé zemi. Mimo jiné tím reaguje na vládní rozhodnutí definitivně ukončit v zemi prodej všech benzinových a dieselových aut v roce 2030.
Britové si nabíjí elektromobily v první velkokapacitní stanici. Budou prý po celé zemi
Dobíjecí stanice se nachází v Essexu 70 kilometrů od centra Londýna. Jde o první plně elektrickou stanici na ostrovech. Chlubí se především výkonem – 350 kW. Dost na to, aby se do 20 minut nabilo až šestatřicet aut najednou. Dojezd je odhadován na více než 300 kilometrů.
„Stanice je hlavně pro ty, kteří nemají možnost dobíjet doma. To je asi 40 procent lidí,“ uvádí zakladatel a výkonný ředitel firmy Gridserve Toddington Harper.
Samostatných dobíječek má Británie v současnosti víc než benzinových stojanů. Po celé zemi přes deset tisíc. Ovšem s nižším výkonem. Pokud je podobná mini stanice obsazená, musí řidič dlouho čekat nebo hledat další v okolí. Ne vždy úspěšně.
Britští řidiči nejsou přesvědčeni o výhodnosti elektromobilů
Zaváděcí cena v hrabství Essex je v přepočtu sedm korun za kilowatthodinu. V Česku se může vyšplhat až na třináct. Část elektřiny na elektrostanici v Essexu vyrábí solární panely přímo nad stojany. Zbytek pochází z obnovitelných zdrojů nedaleko stanice.
Podle Harpera se s elektromobily pojí nízké náklady na energii a provoz, které vykompenzují vyšší náklady na pořízení. Firma Gridserve chce do pěti let mít po celé zemi sto podobných stanic, což je dobrá zpráva pro vládu v Londýně. Ta plánuje od roku 2030 zakázat prodej nových benzinových a dieselových aut, takzvaných hybridů pak o pět let později.
„V Británii počet elektromobilů rychle narůstá. Jenže mezi nově pořízenými auty tvoří podle statistik míň než sedm procent. Důvodem je to, že řidiči pořád nejsou dostatečně přesvědčení o výhodnosti nákupu elektromobilu. Ten je mnohem dražší než auta se spalovacími motory. Podle analytiků je třeba mnohem větších investic do infrastruktury pro nový typ vozů,“ říká zpravodaj ČT Bohumil Vostal.
Právě do infrastruktury pro elektromobily chce Johnsonův kabinet zatím investovat v přepočtu přes 14 miliard korun. Podle některých automobilek je Johnsonovo tempo zběsilé a upozorňují, že svou výrobu mohou přesunout do zahraničí.