Zákazníci v Berlíně vlastní supermarket, dohlíží tak na kvalitu i ekologii

Události ČT: Zákazníci v Berlíně vlastní supermarket (zdroj: ČT24)

Plodiny pěstované přímo ve městě anebo supermarket, který vlastní jeho zákazníci? Obyvatelé německé metropole experimentují s tím, jak produkovat a nakupovat potraviny. Nejde jen o to, jak dostat na talíř zdravé jídlo za nízkou cenu. Inovátoři usilují také o zdraví planety.

Většinu života braly z regálů knihy. Teď je vyměnily za ovesné vločky a těstoviny. Grit a Petra. Ekonomka a studentka. A nově také spolumajitelky obchodu, společně s několika desítkami dalších Berlíňanů. „Tenhle podnik vlastní přímo zákazníci,“ potvrzuje vedoucí podniku Grit Hallalová.

Každý tu pracuje tři hodiny měsíčně. Znamená to naučit se nejen zacházet s kasou, ale třeba také vyjednávat s farmáři. Svou prací nahrazují tradiční prostředníky mezi zemědělci a zákazníky – třeba supermarkety. Díky tomu tady mohou nakupovat za ceny až o polovinu nižší. „Zdravé potraviny by měly být dostupné pro každého,“ míní Hallalová.

Nápad se ale nezrodil v Německu. Robin Angelé pomáhá tento koncept přenést do Berlína ze své rodné Francie. V Paříži už funguje ve velkém. Tamní supermarket vlastní společně na tisíce spotřebitelů. V New Yorku je to dokonce 17 tisíc lidí. „Společně rozhodují, jaké chtějí produkty. V New Yorku například zakázali plastové láhve,“ přiblížil Robin.

Další experiment se odehrává jen o pár kilometrů dál. Za továrními budovami se skrývá zelená záplava. Městská farma funguje podle principu známého už od Aztéků – na základě takvané akvaponie. Hned vedle bazalkového pole se chovají kapři. Voda z jejich kádí se používá na hnojení rostlin. Majitel pak prodává obojí, kapry i bazalku.

„Hospodaření s vodou je o 90 procent efektivnější než v případě tradičního zemědělství. Nepoužívám žádnou chemii,“ vypověděl majitel ECF-Farm Berlin Nicolas Leschke.

Vstříc ekologii jde i skleník, ve kterém se vypěstuje na 400 tisíc květináčů bazalky. Odebírá ji na třicet berlínských supermarketů. Ten nejbližší je vzdálený jen několik set metrů. Znamená menší náklady na dopravu a také menší ekologickou zátěž.

O totéž se snaží Grit s Petrou. Ve svém obchodě chtějí prodávat jen lokální biopotraviny – a na rozdíl od v Berlíně tolik módních bioobchodů za mnohem nižší ceny.