Firma s možnými vazbami na Rusko nabízí francouzským influencerům peníze za šíření dezinformací o vakcínách

Události ČT: Diskreditace vakcíny ve Francii (zdroj: ČT24)

Pokusem zdiskreditovat jednu z firem vyrábějících vakcínu proti covidu-19 se zabývá francouzské ministerstvo zdravotnictví. Zkušenost popisuje tamní influencer, který za finanční odměnu ve svém videu měl tvrdit, že po podání vakcíny Pfizer se umírá třikrát častěji než po AstraZenece. Peněžitou nabídku dostali i jiní mladí Francouzi, které na sociálních sítích sledují velké počty lidí. Podle francouzských médií mohou stopy vést až do Ruska.

Finanční odměna za kritiku vakcíny. Takovou nabídku dostalo několik francouzských influencerů. Za částku dva tisíce eur měli vyzdvihovat přínos vakcíny AstraZeneca s tím, že video nemělo vypadat jako reklama.

„Chtěl jsem vědět, kdo je zadavatel, ale dostal jsem odpověď, že klient si přeje zůstat inkognito,“ říká francouzský influencer LeoGrasset. Ve svém videu měl tvrdit, že po podání vakcíny Pfizer se umírá třikrát častěji než po AstraZenece – tato společnost se od celého případu distancovala.

Za nabídkou stojí zřejmě reklamní agentura sídlící v Londýně, ale stopy vedou podle francouzské televize France 2 do Ruska. „Je to ubohé, nebezpečné a nezodpovědné a nefunguje to. Francouzi jsou v této zdravotní krizi dostatečně inteligentní a nenechají se ovlivnit,“ říká ministr zdravotnictví Olivier Véran.

Francie očkuje a rozvolňuje

Zprávy o snahách zdiskreditovat očkovací látku přicházejí ve chvíli, kdy ve Francii počet hospitalizovaných klesl poprvé od října minulého roku pod dvacet tisíc. První dávku vakcíny dostalo přes 23 milionů lidí. Kromě velkých vakcinačních center je možné se nechat očkovat i ve vlastních autech.

„Inspirovali jsme se Spojenými státy a chtěli jsme v našem departmentu nabídnout jinou formu očkování, proto jsme vytvořili systém drive-in, bez nutnosti objednání,“ vysvětluje zástupce ředitele vakcinačního centra Drive-In ve Villepinte Julien Ripert.

Díky přiznivé epidemické situaci Francie rozvolňuje. V zemi už jsou otevřeny zahrádky restaurací i muzea, kde si slibují, že jim letní sezona pomůže nahradit citelné ztráty od začátku roku. Další fáze rozvolňování by měla přijít 9. června. Od tohoto dne by se také Francie měla otevřít turistům ze zahraničí.