Jízda vlevo, přísná policie a údaje v mílích – to je Británie

Londýn – Ačkoli jde o jedno z center západní civilizace, může být pro kontinentálního Evropana cesta autem do Velké Británie dobrodružnější než cesta do „divokých“ východních zemí proslulých nedodržováním předpisů či bandity na cestách. Důvodem je především slovutná britská konzervativnost – ostrované nechtějí jezdit vpravo ani přejít na metrický systém. Řidič z kontinentu s tachometrem v kilometrech tak musí násobit rychlostní omezení i vzdálenosti na dálničních ukazatelích.

Pro přepočet mil na kilometry je klíčové číslo 1,609 – tolik kilometrů se vejde do jedné míle. Rychlostní limity ve Spojeném království jsou v obci stanoveny na 30 mil/h (tj. necelých 50 km/h), mimo obec 60 mil/h (necelých 100 km/h) a na dálnici 70 mil/h (zhruba 110 km/h). V posledním roce se stále častěji objevují v obcích zóny, kde je možné jezdit pouze 20mílovou rychlostí (asi 30 km/h). Dostat se zejména do Londýna ovšem vůbec není snadné. Kromě světově proslulých zácp reguluje vjezd do centra vysoké mýtné – osm liber za osobní auto. Mýto se platí také na několika úsecích dálnic, v tunelech a na mostech.

Setkání s policisty není levné

Lidé, kteří ve Velké Británii a v Severním Irsku nerespektují předpisy, musí očekávat setkání s policií. Britská dopravní policie je proslulá svou přísností, navíc pokuty, které vybírá, jsou vysoké. Za překročení rychlosti se platí od 60 až do 2 500 liber (libra odpovídá asi třiceti korunám), pokuta za nepoužití bezpečnostních pásů začíná na 90 librách a ten, kdo řídí s příliš vysokou hladinou alkoholu v krvi, může dostat až pětitisícovou pokutu. Za nezaplacení mýtného v Londýně potom policie účtuje až stolibrové penále.

Špatné parkování je pokutováno poněkud mírněji, na řidiče ovšem čeká poměrně složitý systém barevných pruhů. Tam, kde je na okraji vozovky červená čára, platí zákaz zastavení. Žlutý pruh potom stanoví zvláštní podmínky pro parkování, které dále rozvádí dopravní značka.

Nemalá pokuta hrozí také řidičům z kontinentu, kteří oslní svými světly protijedoucí auta. Například v trajektech je proto možné koupit speciální fólii, která zabrání tomu, aby bylo pravé světlo příliš výrazné.

Přijet je možné lodí, letadlem…

Je známý fakt, že samotným autem není možné do Spojeného království dojet (nejedná-li se o obouživelné vozidlo či Fantomasův létající citroen). Řidiči se mohou přes kanál dostat na palubě trajektu na jedné z mnoha linek spojující Francii a Belgii s několika anglickými, skotskými i severoirskými přístavy. Dále jezdí z Calais do Doveru autovlak, který je oproti trajektům rychlejší a levnější – zároveň však mnohem méně atraktivní.

Lidé, kteří dávají přednost výhradně veřejné dopravě, ocení, že z Česka do Velké Británie létá velké množství leteckých linek několika dopravců včetně nízkonákladových. Letadla létají také na vnitrostátních linkách, výrazně zkrátí čas například na dlouhých trasách z Londýna do Skotska.

…autobusem nebo vlakem

Dále je možné cestovat autobusem. Do země jezdí řada linek. Týž prostředek je možné použít i k dalším cestám po království, autobusová doprava je ve Velké Británii oproti kontinentální západní Evropě poměrně populární.

Naopak problematické může být cestování vlakem. Samotný příjezd většinou proběhne hladce – do Londýna jezdí z Bruselu a Paříže rychlovlaky Eurostar, do nichž se nastupuje ve speciálních terminálech oddělených od zbytku nádraží. V Londýně od loňska končí tyto žluto-bílé vlaky na nádraží St. Pancras, dříve jezdily na stanici Waterloo. Po Velké Británii ovšem jezdí velké množství různých dopravců, z nichž někteří si přímo konkurují na týchž linkách.

Již přestup z Eurostaru v Londýně může být problematický, protože město nemá ústřední železniční stanici. Dálkové spoje tak odjíždějí kromě stanice St. Pancras také z nedalekých stanic King's Cross a Paddington. Regionální vlaky jezdí například z nádraží Waterloo či Victoria, ale i z řady dalších nádraží i ze zmíněných dálkových nádraží. Komu se nakonec podaří najít správné nádraží, spoj správného dopravce jedoucí na požadované místo a projít odbavením (u nástupišť jsou v některých případech turnikety), může narazit na další problém – na ostrovech jsou velmi častá zpoždění. Zároveň jsou ale vlaky zejména ve srovnání s většinou českých drážních vozidel, ale i na západoevropské poměry velice komfortní.

Nejlépe se domluvíte anglicky

Velká Británie je členskou zemí Evropské unie, není však v Schengenském prostoru. Na pobřeží tak čeká na přijíždějící cestovatele pasová kontrola. Po jejím absolvování mohou turisté i obchodní cestující ocenit fakt, že naprostá většina obyvatel Spojeného království hovoří plynule anglicky. Horší je situace s jinými jazyky. S trochou štěstí je ovšem možné domluvit se francouzsky či španělsky. Díky velkému množství přistěhovalců lze narazit také na řadu lidí hovořících polsky.

  • Londýnské metro autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1076/107555.jpg
  • Nádraží King's Cross autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1076/107556.jpg
  • Britové se netají svojí námořní historií. autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1076/107559.jpg
  • I dnes se lze setkat v Londýně se starými routemastery autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1076/107561.jpg
  • Kolem Londýna vedou dálnice dvakrát širší než obvykle autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1076/107553.jpg
  • Trajekt autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1076/107562.jpg
  • Nádraží St. Pancras autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1076/107558.jpg
  • Anglický vlak autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1076/107557.jpg
  • Westminsterský palác autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1076/107560.jpg