Začala oprava prvního ze čtyř nádraží na osoblažské úzkokolejce. Zaplatí ji česko-polské fondy

6 minut
Opravy nádraží na osoblažské úzkokolejce
Zdroj: ČT24

Začala rekonstrukce nádraží Osoblaha. Jde o poslední stanici na úzkorozchodné trati z Třemešné. Nádraží koupil a zrekonstruuje spolek tamních nadšenců. Ten od Správy železnic odkoupil ještě další čtyři nádražní budovy, které také čeká oprava.

Po úzkorozchodné trati z Třemešné do Osoblahy stále jezdí vlaky. Nádraží na její trase ale chátrají. Změnit se to před sedmnácti lety rozhodla společnost Osoblažské úzkorozchodné dráhy. Po dlouhých letech plánování teď pro dokončení prací získali peníze z česko-polských fondů Interreg Evropské unie. „Nejsou to jenom ta kamenná nádraží, ale i budovy toalet, skladiště, všechno se bude muset repasovat do původního stavu,“ řekl předseda Klubu přátel osoblažské úzkokolejky David Chovančík.

Opravy začnou na konečné, v Osoblaze. Stavební firma bude postupovat přesně podle plánů nádraží z dob první republiky. Společnost Osoblažské úzkorozchodné dráhy odkoupila také nádraží v Liptani, Bohušově, Koberně a Slezských Rudolticích. Cestujícím by měly připomínat hlavně historii trati i regionu.

Nádraží ve Slezských Rudolticích už zrekonstruované je, teď funguje i jako muzeum úzkokolejky. „Kromě budování běžné infrastruktury na Osoblažsku je to taková nástavba, kterou jsme doposud nezažívali. Ať už jsou to zámky nebo nádraží,“ řekl starosta Slezských Rudoltic a ředitel Osoblažské úzkorozchodné dráhy Mojmír Pargač (nestr.).

Mezi jednotlivými nádražními budovami se pak cestující projedou i dobovými parními vlaky. Okolní obce věří, že projekt přiláká na Osoblažsko nové návštěvníky. „Turista, když jede parním vlakem, vidí, že nádraží jsou výstavní a třeba se o ten region začne zajímat víc,“ podotkl Chovančík.

Opravené nádraží ve Slezských Rudolticích
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Fondy peníze pošlou, až budou opravy hotové

Peníze z česko-polských fondů ale dostane společnost Osoblažské úzkorozchodné dráhy až poté, co budou úpravy nádraží i jejich okolí hotové. Celkovou částku 26 milionů korun tak předem zaplatil Moravskoslezský kraj. „Čím víc turistů sem bude jezdit, tím víc můžeme podpořit cestovní ruch. Budou tu kiosky a jiné atraktivní záležitosti a tím pádem zase vzroste zaměstnanost lidí v okolí. Hovoříme třeba pouze v desítkách, ale pro nás, pro okolí je to velmi důležité,“ vysvětlil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jan Krkoška (ANO).

První zájemci by se podle předsedy Klubu přátel osoblažské úzkokolejky mohli do nových nádražních muzeí podívat už příští červen.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 2 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...