Začala oprava prvního ze čtyř nádraží na osoblažské úzkokolejce. Zaplatí ji česko-polské fondy

Začala rekonstrukce nádraží Osoblaha. Jde o poslední stanici na úzkorozchodné trati z Třemešné. Nádraží koupil a zrekonstruuje spolek tamních nadšenců. Ten od Správy železnic odkoupil ještě další čtyři nádražní budovy, které také čeká oprava.

Video Události v regionech (Ostrava)
video

Opravy nádraží na osoblažské úzkokolejce

Zdroj: ČT24

Po úzkorozchodné trati z Třemešné do Osoblahy stále jezdí vlaky. Nádraží na její trase ale chátrají. Změnit se to před sedmnácti lety rozhodla společnost Osoblažské úzkorozchodné dráhy. Po dlouhých letech plánování teď pro dokončení prací získali peníze z česko-polských fondů Interreg Evropské unie. „Nejsou to jenom ta kamenná nádraží, ale i budovy toalet, skladiště, všechno se bude muset repasovat do původního stavu,“ řekl předseda Klubu přátel osoblažské úzkokolejky David Chovančík.

Opravy začnou na konečné, v Osoblaze. Stavební firma bude postupovat přesně podle plánů nádraží z dob první republiky. Společnost Osoblažské úzkorozchodné dráhy odkoupila také nádraží v Liptani, Bohušově, Koberně a Slezských Rudolticích. Cestujícím by měly připomínat hlavně historii trati i regionu.

Nádraží ve Slezských Rudolticích už zrekonstruované je, teď funguje i jako muzeum úzkokolejky. „Kromě budování běžné infrastruktury na Osoblažsku je to taková nástavba, kterou jsme doposud nezažívali. Ať už jsou to zámky nebo nádraží,“ řekl starosta Slezských Rudoltic a ředitel Osoblažské úzkorozchodné dráhy Mojmír Pargač (nestr.).

Mezi jednotlivými nádražními budovami se pak cestující projedou i dobovými parními vlaky. Okolní obce věří, že projekt přiláká na Osoblažsko nové návštěvníky. „Turista, když jede parním vlakem, vidí, že nádraží jsou výstavní a třeba se o ten region začne zajímat víc,“ podotkl Chovančík.

Opravené nádraží ve Slezských Rudolticích
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

Fondy peníze pošlou, až budou opravy hotové

Peníze z česko-polských fondů ale dostane společnost Osoblažské úzkorozchodné dráhy až poté, co budou úpravy nádraží i jejich okolí hotové. Celkovou částku 26 milionů korun tak předem zaplatil Moravskoslezský kraj. „Čím víc turistů sem bude jezdit, tím víc můžeme podpořit cestovní ruch. Budou tu kiosky a jiné atraktivní záležitosti a tím pádem zase vzroste zaměstnanost lidí v okolí. Hovoříme třeba pouze v desítkách, ale pro nás, pro okolí je to velmi důležité,“ vysvětlil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jan Krkoška (ANO).

První zájemci by se podle předsedy Klubu přátel osoblažské úzkokolejky mohli do nových nádražních muzeí podívat už příští červen.