Spor kvůli tendru na metro D pokračuje. Eurovia podala proti rozhodnutí antimonopolního úřadu rozklad

Výběrové řízení na stavbu metra D v úseku Pankrác–Olbrachtova se dále prodlužuje. Námitky k tendru, které vznesla společnost Eurovia CS, bude posuzovat předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna. Firma totiž podala proti jejich dřívějšímu zamítnutí rozklad. Potvrdil to mluvčí úřadu Martin Švanda. 

Vizualizace metra D podle společnosti Metroprojekt
Zdroj: www.novemetro.cz

Eurovia nesouhlasí s postupem, jakým pražský dopravní podnik (DPP) vypsal zadávací řízení. Podle společnosti jí nastavená pravidla neumožňují se tendru zúčastnit. Do vyřešení sporu nemůže dopravní podnik podepsat smlouvu s vítězem tendru.

O nepravomocném zamítnutí námitek týkajících se postupu při vypsání tendru na metro D rozhodl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začátkem března. Eurovia CS, která tendr napadla, se ale s rozhodnutím úřadu nesmířila a podala proti němu v druhé polovině března rozklad. Ten nyní musí posoudit předseda ÚOHS Petr Mlsna. „Proti tomuto rozhodnutí je podán rozklad, o němž bude rozhodovat předseda,“ potvrdil Švanda.

Hodnota tendru na stavbu metra D v úseku Pankrác–Olbrachtova přesahuje deset miliard korun. V platnosti zatím zůstává předběžná opatření, která zadavateli – pražskému dopravnímu podniku – zakazuje uzavřít smlouvu s vybranou stavební společností, a to až do doby, kdy rozhodnutí úřadu nabude právní moci.

„Domníváme se, že podmínky uvedené v zadávací dokumentaci jsou v rozporu se základními zásadami zadávacího řízení, zejména se zásadou rovnosti účastníků řízení, zákazu diskriminace a transparentnosti. Zároveň máme za to, že došlo k porušení zásad 4E, tedy zabezpečení hospodárnosti a efektivního vynakládání veřejných prostředků,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Diskriminační podmínky

Podepsat smlouvu s veřejnosti neznámým vítězem tendru zakázal ÚOHS dopravnímu podniku loni v červenci. Podle Eurovie jsou podmínky soutěže nastaveny diskriminačně a neumožňují firmě se do výběrového řízení přihlásit. Podle původních odhadů měla stavba začít koncem loňského roku a trvat asi sedm a půl roku.

„Velmi rád bych se dostal do situace, že až získáme stavební povolení, tak budeme mít vybraného zhotovitele ze zmíněného tendru. Strašně nerad bych měl stavební povolení za situace, kdy by nemohl nikdo stavět. To se stát teoreticky může,“ uvedl už dříve k případu šéf DPP Petr Witowski. Se zprovozněním metra D počítá dopravní podnik v roce 2029. Kompletní náklady mají činit 72 miliard korun včetně úseku k náměstí Míru.

Spor o správnost zadávacího řízení a zatím neudělené stavební povolení stavbu oddalují. Nová linka má v kompletní délce spojit Písnici a náměstí Míru. Nejprve vznikne trasa mezi stanicemi Pankrác, Nové Dvory a Depo Písnice.