Organizátor pražské MHD chystá víc pruhů pro autobusy. Jen to ucpe silnice, tvrdí starosta Prahy 6

Pražský magistrát zahájil na návrh organizátora veřejné dopravy Ropid řízení k tomu, aby byly na části Bělohorské mezi Tomanovou a Říčanovou ulicí vyhrazeny v obou směrech pruhy pro autobusy MHD. Městská část Praha 6 s tím nesouhlasí, obává se komplikací v dopravě. Řada řidičů navíc těmito pruhy jezdí i přes zákaz.

Video Události
video

Události: Ropid chystá nové pruhy pro MHD na pražských silnicích

V Praze si na neoprávněné využívání vyhrazených pruhů řidiči osobních i nákladních vozů dlouhodobě stěžují šoféři autobusů. Přesto se podle organizátora veřejné dopravy Ropid pruhy vyplatí. Chce proto zavádět další, má to ale drobný háček.

„Preference autobusů se nám osvědčila, proto ji rozšiřujeme. Ale v Praze už není mnoho míst, kde bychom mohli (pruhy) namalovat,“ říká mluvčí Ropid Filip Drápal. Jedním z vybraných míst je právě Bělohorská na Praze 6. Obzvláště v ranní špičce tam autobusy nabírají až desetiminutová zpoždění, což mají nové pruhy vyřešit.

Starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09) připouští, že dopravě na Evropské třídě autobusové pruhy prospěly, v případě Bělohorské se ale obává zhuštění provozu. „Ve chvíli, kdy na Bělohorskou dáme autobusový pruh, tak se stane to, že se ta ulice úplně ucpe. A autobus, který by měl jet v buspruhu, bude stát v koloně s ostatními, než se k tomu buspruhu dokodrcá,“ soudí Kolář.

Že v některých úsecích nemají pruhy pro MHD smysl, připouští i Ústřední automotoklub. „Tím, že vyhradíte pruh pro hromadnou dopravu, pro taxi, pro elektromobily, pro invalidy a tak dále, tak ten pruh vlastně zlikvidujete, protože bude plný výjimek,“ říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Ropid chystá i další rozšiřování vyhrazených pruhů, například na Strakonické, Bohdalecké či Bělocerkevské. V Praze je asi 38 kilometrů pruhů pro autobusy, 12 kilometrů tramvajových kolejí oddělených od aut a přes 190 křižovatek, kde mají spoje MHD přednost. Organizace se chce letos zaměřit i na semafory, kde má MHD přednostní průjezd. Zkoumat se bude, jak jsou seřízeny a zda všude fungují tak, jak mají.