Senátní duel v Opavě: Větší pravomoci obcí i snižování počtu žáků ve třídách

13 minut
Senátní duel: obvod Opava
Zdroj: ČT24

ČT24 připravila duely všech kandidátů do Senátu, kteří postoupili do druhého kola. Ve volebním obvodu číslo 68 Opava se utká Herbert Pavera (TOP 09) se Simonou Horákovou (ANO). V prvním kole zvítězil Pavera se ziskem 36,27 % hlasů, Horáková získala 21,54 procenta hlasů.

Představte prosím dvě priority, se kterými se chcete dostat do Senátu?

Herbert Pavera: Jednou z mých hlavních priorit je rozvoj obcí a měst, protože už dvacet let dělám starostu a věnuji se této problematice. Určitě budu připravovat takové zákony, které obcím pomohou získat větší pravomoci i větší rozpočtové určení daní. Protože v celé České republice opravdu nejlépe hospodaří obce. Mají mírné přebytky a starostové i hejtmani ví, jak s penězi hospodařit.

Také chci bojovat za to, aby na vesnicích zůstaly zachovány služby, protože jestliže služby, jako je školství, obchody či pošta zrušíme, tak zrušíme i život na té vesnici.

Co se týká druhého tématu, rád bych prosadil, aby se ze zdravotního pojištění hradily moderní způsoby léčby. Protože si myslím, že je nedůstojné, aby rodiče malých dětí nebo i nemocní lidé pořádali sbírky na svojí léčbu, což si myslím, že je velice neetické. Věřím, že moderní způsoby léčby, jako je léčba diabetické nohy pomocí kmenových buněk nebo i léčba dětské mozkové obrny v Klimkovicích, jsou úžasné a stojí za to, aby se podpořily.

 Simona Horáková: Jednou z priorit je díky mé profesi školství. Tam se chci zaměřit na snižování počtu žáků ve třídách, což si myslím, že je velmi zásadní. Dále máme ve školství stále velmi přebujelou administrativu. A pak je to otázka platů.

Druhou mou prioritou jsou senioři. Já jsem to nazvala „bezstarostné stáří“ – jsem přesvědčena o tom, že si to zaslouží. A tam se jedná o otevření zákona o sociálních službách.

Jaké jsou náklady na vaši kampaň a kdo je váš největší sponzor?

Herbert Pavera: Suma na mou kampaň se vyšplhala na 1,3 milionu. Mými největšími dárci jsou koaliční partneři: to znamená hnutí STAN, ODS a TOP 09.

Simona Horáková: Na kampaň jsem celkem vynaložila 600 tisíc korun, z toho se polovinou podílelo hnutí ANO a dalších 300 tisíc přispěly fyzické i právnické osoby a byli to moji podporovatelé.

V jakém výboru Senátu bystě chtěli zasednout?

Herbert Pavera: Určitě by to byl územní rozvoj, veřejná správa nebo životní prostředí – popřípadě vzdělávání, věda, kultura.

Simona Horáková: Rozhodně by to byl výbor pro školství a výbor zabývající se sociální politikou.

Vidíte v tuto chvíli v legislativním procesu nějaký zákon, který projednává sněmovna, ale který by měl Senát vrátit?

Herbert Pavera: Zatím nevidím žádný zákon, proti kterému by se měl Senát vymezit. Ale pokud by se tam objevil zákon, který by měl omezit nějaké svobody a demokracii v ČR, tak bych se proti tomu určitě vymezil a věřím, že i Senát. Protože tam většinou drží všichni pohromadě a napříč politickým spektrem řeší kvalitu zákonů. A samozřejmě bych se vymezil proti zákonům, které by nějakým způsobem omezovaly pravomoci obcí. 

Simona Horáková: V toto chvíli opravdu ne. Co se týká zákonů, kterým bych se chtěla věnovat, tak já doufám, že po otevření mé senátorské kanceláře se přesně tyto problémy „vyrodí“ zespod. To znamená: pokud budu blízko občanům, spoléhám na to, že se vygeneruje zákon, který bude třeba. V Senátu pak spoléhám na propojku hnutí ANO – kdy věřím tomu, že z šesti senátorů se nám podaří zvýšit počet na mnohem lepší číslo a pak je to o vyjednávání a komunikaci. 

Potřebujeme v Česku zákon o obecném referendu?

Herbert Pavera: Já jsem spíše pro nepřijetí zákona o obecném referendu, protože si myslím, že máme dostatek možností k tomu, abychom mohli všechny věci řešit současnými zákony. Ten zákon je samozřejmě součástí demokracie, ale demokracie je někdy křehká, a proto bych s tím raději šetřil. I na úrovni obecní, kde bych referendum přivítal, když se třeba bude oddělovat nějaká místní část od města apod.

Simona Horáková: To je otázka, která potřebuje opravdu velkou diskuzi. Pro mě to není jednoduché se rozhodnout teď okamžitě, jestli ano, nebo ne. Já v tom vidím obrovská rizika, a to ve spojení, co by všechno ten zákon mohl umožňovat. Pokud bych se musela pro jednu možnost rozhodnout, tak se spíš přikloním k slovíčku ne.

Měl by se nějakým způsobem změnit zákon o volbách? Je nutné k zatraktivnění Senátu měnit způsob volby senátorů?

Herbert Pavera: Já jsem konzervativní a já bych zákony neměnil, protože fungují. Co bych změnil, tak povědomí veřejnosti. Protože ta moc neví, co se v Senátu děje, jaké zákony se tam přijímají a jaký mají význam pro zachování svobody a demokracie v ČR. Takže bych směřoval svou energii k tomu, abych lidem přiblížil práci v Senátu.

Simona Horáková: Hnutí ANO víceméně podporovalo jednokolový volební systém, já si myslím, že je to zase předmětem věcné diskuze. Kde já vidím problém, tak v tom, že před druhým senátním kolem nechodí lidem do domácnosti volební lístky. To si myslím, že je jedním z důvodů, kdy je ta účast opravdu mnohem nižší. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 9 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...