Ze stanice pražského metra Karlovo náměstí se cestující na stejnojmenné náměstí téměř rok nedostanou. Začala výměna eskalátorů a opravy vestibulu, jejich konec odhaduje dopravní podnik na srpen příštího roku. Do té doby bude možné z podzemní dráhy vystoupit pouze druhým vestibulem na Palackého náměstí a pak dojet tramvají, nebo dojít téměř půl kilometru.
Z Karlova náměstí na Karlovo náměstí je to půl kilometru. Výstup z metra se uzavřel téměř na rok
Na Karlově náměstí sice stále je možné vstoupit pod zem, vestibul ale zůstal otevřený jen částečně a plní funkci podchodu pod frekventovanou křižovatkou Karlova náměstí s Ječnou. Do metra se cestující nedostanou, začala oprava eskalátorů.
„Modernizace se týká zejména pohyblivých schodů, dále pak osvětlení služebních prostor, rozvaděčů, zásuvkových vývodů napájených z rozvaděčů osvětlení, sdělovacích zařízení a stavebních úprav. V rámci stavebních úprav se hlavně počítá se sanací průsaků, částečnou rekonstrukcí podhledů, obkladů stěn a dlažeb,“ shrnul investiční ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Tomáš Kaas.
Pěšky, tramvají nebo autobusem
Kdo bude chtít vystoupit ze stanice Karlovo náměstí na Karlovo náměstí, musí použít náhradní dopravu. Jedním možným prostředkem jsou vlastní nohy, na které čeká na cestě od východu na Palackého náměstí k uzavřenému výstupu na Karlovo náměstí téměř půl kilometru, je ale možné využít i tramvaj nebo autobus.
U ohrady, která vstup do metra znemožňuje, jsou informátoři, kteří vysvětlují, co se děje. V ranní špičce ale „lidé začínají být nervózní, stěžují si, je to pro ně daleko na Palackého náměstí“.
Z Palackého na Karlovo náměstí jezdí pět denních tramvajových linek a navíc na dobu výluky vznikla i mimořádná autobusová zastávka. V ulici Na Moráni nad křižovatkou s Dittrichovou zastavuje autobus 148, který rovněž doveze cestující na Karlovo náměstí. Alternativně mohou cestující také jet metrem na stanici Národní třída a tramvají dojet na Karlovo náměstí odtud.
Za rekonstrukci zaplatí dopravní podnik 225 milionů korun, část investice chce ale pokrýt evropskou dotací.
Další uzavírka v řadě
Podobná nebo ještě tvrdší omezení zažili v posledních letech cestující již v několika stanicích pražského metra. Loni byla zhruba půl roku zcela uzavřena stanice Jinonice na trase B, poté se opravovaly jednotlivé výstupy z metra ve stanicích Anděl a Náměstí Republiky (rovněž na trase B) a s částečným omezením provozu proběhla rekonstrukce stanice Muzeum na trase A.
Ve stanicích Anděl a Náměstí Republiky byla příčina částečných uzavírek stejná jako nyní na Karlově náměstí – staré eskalátory Kotljakov. „Tento typ eskalátorů již nevyhovuje normám a bezpečnostním předpisům,“ poznamenal Tomáš Kaas. Především však končí jejich životnost. V provozu jsou od otevření prvního úseku trasy B pražského metra, tedy od roku 1985. Dopravní podnik je proto chce postupně vyměnit všechny.
Ne vždy je ale příčinou omezení ve stanici metra oprava jí samotné nebo jejího příslušenství. Velkou část letošního roku nebylo možné vystupovat ze stanice Budějovická na trase C k radnici Prahy 4 a poliklinice. Město uzavírku zdůvodnilo havarijním stavem zastřešení pasáže, kam se z metra vystupuje. Výstup je opět otevřen od počátku října.