Dalešická přehrada slaví čtyřicetiny. Vznikla pro chlazení Dukovan, sama však také elektřinu vyrábí

Starší z dvojice přehrad postavených pro potřeby jaderné elektrárny letos jubiluje. Dalešická vodní nádrž vznikala od roku 1970 a v roce 1978 – od dubna do prosince – se postupně rozeběhla čtyři soustrojí v dalešické přečerpávací elektrárně. Přehrada totiž slouží hlavně jako zásobárna technické vody pro nedalekou Jadernou elektrárnu Dukovany, zároveň ale i přímo elektrickou energii vyrábí.

Dalešická přehrada je v několika ohledech unikátní. Především se může chlubit hrází, která je nejvyšší v Česku a podle mluvčího ČEZu Martina Schreiera je to i nejvyšší funkční sypaná hráz v Evropě. Kdo by se dostal k základové spáře a chtěl vylézt až nahoru, musel by překonat sto metrů. Přehradní nádrž je také nejhlubší v Česku, s 85 metry překonává Orlík, ačkoli zdaleka nedosahuje jeho rozlohy a objemu.

Samotná nádrž Dalešice zadrží 127 milionů metrů krychlových vody, v rámci vodního díla vznikla ale ještě menší vyrovnávací nádrž Mohelno.

Podobně jako další vodní nádrže dokáže i dalešická přehrada vyrábět elektřinu, nejde však o tradiční akumulační vodní elektrárnu, nýbrž o přečerpávací. Energii do sítě tak dodává ve špičkách. Takové elektrárny jsou v Česku pouze tři, kromě Dalešic ještě Dlouhé stráně a Štěchovice. Dalešická přečerpávací elektrárna nedávno prošla generální opravou turbosoustrojí a má nyní celkový výkon 480 MW. Na plný výkon se dokáže rozjet rychleji než za minutu.

Od dukovanské elektrárny, jejímuž chlazení slouží Dalešice především, je dalešická hráz vzdálena asi čtyři kilometry. Její první blok vstoupil do provozu v roce 1985, tedy sedm let po dokončení přehrady.

Podobnou zásobárnu jako Dukovany má i Jaderná elektrárna Temelín. V jeho případě jde o vodní nádrž Hněvkovice dokončenou v roce 1991 – devět let před zapojením prvního temelínského bloku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 9 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...