K hranicím Čech a Bavorska vedou dnes dvě dálnice. Zatímco D5 z Prahy je součástí významného transevropského dálničního spojení, dálnice D6 z Karlových Varů zatím ústí u Chebu do prázdna. Mělo by sice vzniknout její kapacitní propojení s dálnicí A93, jenomže proti tomu jsou obyvatelé severní části Bavorska. Práce, které již začaly, chtějí zastavit. Upozorňují, že jejich regionem jezdí tak málo aut, že dálnice není potřeba. V Karlových Varech i Praze si však myslí opak.
Jedna dálnice stačí. Proti druhé z Čech Bavoři protestují
Dálnice D6 má v Česku dvě tváře – jednak je to věčně nedokončená a jen velmi pomalu rostoucí spojnice Prahy a Karlových Varů, ale také již hotová a komfortní spojnice Karlových Varů s Chebem. V budoucnu by se měla stát alternativou k dálnici D5 a stejně jako ona dovést auta z Čech až na severo-jižní německou dálnici A93.
S tím však může být nakonec větší problém v Bavorsku než v Čechách, kde zbývá rozšířit šest kilometrů současné silnice. Za hranicemi jde o patnáct kilometrů, proti jejichž úpravě však protestují místní obyvatelé. Nyní, kdy začaly první práce na rozšíření mostů, se ozývají o to důrazněji. První etapa má být hotová v roce 2020.
Argumentují tím, že po současné spolkové silnici 303 nejezdí tolik aut, že by byla její přestavba na čtyřpruhovou komunikaci potřeba. „Stávající silnice má kapacitu 20 tisíc aut denně a teď jich tu jezdí zhruba šest tisíc,“ podotkla Kerstin Poppová z občanské iniciativy Fichtelgebirgsautobahn. Dodala, že se v úseku ani nestávají vážné dopravní nehody.
Odpůrci stavby zatím postavili k současné silnici symbolické kříže a transparenty, ale mají v zádech i důležitý rozsudek. Podle bavorské televize doporučil spolkový soud výstavbu zastavit s tím, že náklady ve výši 15 milionů eur nejsou opodstatněné.
Ťok bude chtít ujištění z Berlína
Českého ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) však protesty znepokojily. Aby byla propojka dálničního typu mezi českou D6 a německou A93 považuje za zásadní a stejně to vnímá Karlovarský kraj. Pro něj je napojení na německou dálniční síť skoro stejně důležité jako dálnice do Prahy. „Propojení Karlovarského kraje s německou dálniční sítí je něco, co regionu pomůže a pomůže to také dobrým sousedským vztahům,“ zdůraznil ministr Ťok.
Že rozšíření silnice B303 proběhne, ho loni ujišťoval tehdejší spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt. Jenomže tomu již ministerská kancelář v berlínské Invalidentrasse nepatří. Ťok proto chce slyšet podobné ujištění i od nového ministra Andrease Scheuera. Sejít se mají v říjnu.