V Brně-Bystrci nechá magistrát výrazně proměnit dva nejnebezpečnější přechody, na které si lidé nejvíc stěžují. Oba jsou vedle zastávky MHD a přes autobusy není vidět chodce. Bezpečněji by se na zebrách brzy měli cítit i chodci ve Slavičíně na Zlínsku. Kraj městu přispěje na jejich lepší viditelnost. Srážky aut s chodci jsou dlouhodobým problémem. Každý měsíc se stane okolo třiceti takových nehod.
Na přechodech bezpečněji. Města budou investovat stovky tisíc do jejich úprav
Auta jedoucí Vejrostovou ulicí v Brně málokdy dodržují předepsanou rychlost. Pokud na zastávce v těsné blízkosti přechodu zastaví autobus, řidiči brzdí, co mohou. Loni v prosinci tam auto srazilo sedmiletého školáka. O kus dál je druhý nebezpečný přechod. Řidiči chodce nejdříve za autobusem na přechodu vůbec nevidí, takže musí opatrně nahlížet, aby je auto nepřejelo, a pak přecházet.
Po kritice médií a odborníků přišlo město s řešením pro obě místa. Auta budou muset vždy za autobusem zastavit. „Zúžíme zde oba pruhy v obou směrech, tím pádem nebude řidič moci předjíždět, dojde taky k doplnění plné čáry a ke zvýraznění přechodu a instalování dalších dvou značek padesát metrů před zastávkou,“ řekl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Podobných úprav se dočká i přechod na náměstí 28. dubna, a to nejpozději do září. Do té doby by i chodci měli dbát na svoji bezpečnost.
Ve Slavičíně přechody nasvítí a zvýrazní
I ve Slavičíně na Zlínsku dobře vědí, že při pouhém přecházení silnice může jít o život. Na jednom ze čtyř nebezpečných přechodů nedávno auto srazilo malé dítě. „Dopravní značení bude mít žluté zvýraznění a změní se nasvícení těchto přechodů,“ řekl starosta Slavičína Jaroslav Konický (ODS). Ve dne i v noci budou přechody mnohem viditelnější, a tak i bezpečnější.
Cena za čtyři bezpečnější přechody u centra Slavičína je dvě stě třicet tisíc. Dá je Zlínský kraj. Celkem za nové bezpečnostní prvky pro chodce zaplatí přes milion. Včetně ukazatelů rychlosti.
Srážky aut s chodci jsou dlouhodobým problémem. Každý měsíc se stane okolo třiceti takových nehod. Podíl na tom má i zhoršená viditelnost. Zatímco přes prázdniny v roce 2016 takových nehod bylo na jižní Moravě zhruba dvacet měsíčně, v lednu a v únoru se jich stalo až dvakrát tolik.