V Pražské strojírně mizely miliony, tvrdí audit. Nevýhodně utrácela i za vstup na francouzský trh

UDÁLOSTI: Rozrůstá se kauza hospodaření dceřiné firmy pražského dopravního podniku (zdroj: ČT24)

Dceřiná firma pražského dopravního podniku – Pražská strojírna – zaplatila při vstupu na francouzský trh milion korun za poradenské služby. Podle závěru auditu ale přinesly tamní tržby necelých dvě stě tisíc, a současné vedení firmy na to poukázalo v trestním oznámení. Bývalý velvyslanec ve Francii Pavel Fischer však tvrdí, že byly rozjednané další významné tendry, které nové vedení strojírny zastavilo.

Rozšířené trestní oznámení, které podala Pražská strojírna v polovině října, mimo jiné zmiňuje podezření, že bývalý management firmy neúčelně platil poradce či své externí zástupce v zahraničí. Jedním z nich by měl být podle auditorů právě i Pavel Fischer, který pro městskou firmu zkoumal trh a sháněl zakázky ve Francii.

Podle nových závěrů hloubkového auditu strojírna vyplatila bývalému velvyslanci ve Francii a nynějšímu prezidentskému kandidátovi za poradenské služby od roku 2016 přes milion korun. Na dalšího čtvrt milionu pak vyšly služební cesty bývalého vedení podniku. Tato snaha o expanzi se však dle analýzy na tržbách příliš neprojevila – do Prahy přinesla 191 tisíc korun.

„Vzhledem k celkovým tržbám dosaženým na zkoumaném trhu ve Francii existují významné pochybnosti o účelnosti nákladů na poradenské služby Pavla Fischera,“ píší auditoři ze společnosti EY, kteří zkoumali hospodaření firmy v uplynulých měsících.

I kvůli tomu podalo nové vedení Pražské strojírny – která vyrábí výhybky a křížení tramvajových tratí – podnět na policii. „Mohu potvrdit, že v jednom z bodů je podnět k prošetření, zda Vladimír Říha (bývalý ředitel strojírny odvolaný letos v únoru, pozn. red.) postupoval v případě možností expanze na trh Francie hospodárně,“ odpověděl nynější ředitel strojírny Róbert Masarovič na otázku, zdali podání směřuje i na spolupráci podniku s Pavlem Fischerem.

Fischer podezření odmítá

Fischer se nad závěry auditorů podivuje a podezření odmítá. „Šlo o tendry na veřejné zakázky a ty se připravují několik měsíců dopředu. Francouzský trh je složitý, každá zakázka znamená třeba i rok práce dopředu. To nejsou housky, které můžete dodat ze dne na den, to jsou velké investiční celky, které se připravují dlouho,“ argumentuje Fischer, podle něhož nové vedení strojírny jím domluvený byznys zastavilo. „Vyjednával jsem za strojírnu i kontrakty, takže tam bylo plnění dost, pracoval jsem opravdu naplno. Pak se vyměnilo vedení a všechny tyhle tendry zastavilo,“ doplňuje.

Zda a případně proč firma připravované francouzské zakázky zarazila, nechtěl současný šéf strojírny Masarovič komentovat. „Opravdu to nejde. Toto je předmětem vyšetřování orgánů činných v trestním řízení,“ napsal redakci v SMS zprávě.

Rozšířené trestní oznámení se podle něj soustředí na devět základních oblastí, v nichž forenzní audit zjistil škody většího rozsahu. Míří na bývalé vedení a hlavně na působení jeho předchůdce v čele podniku Vladimíra Říhu.

Říha považuje podezření za absurdní a audit EY za jednostranný. „Audit je svým způsobem nevěrohodný, protože vychází jen z některých údajů. Zásadní věci typu obchodní politiky, obchodní strategie tam chybí. Přitom podklady ve firmě jsou, jen je chtít. Já je na to po svém odvolání několikrát upozorňoval,“ tvrdí Říha.

A hají se i tím, že se mu za deset let ve funkci prý podařilo zvýšit tržby firmy o téměř dvě stě procent na 423 milionů korun a také dostat výrobky společnosti do světa a tím zásadně snížit takřka výhradní závislost na zakázkách Dopravního podniku.

Prodlužování smlouvy, dvojnásobné peníze

Nicméně auditoři poukazují i na další pochybnosti, zdali firma jednala hospodárně. Náklady na práci Pavla Fischera se totiž podle nich neúměrně navyšovaly. Bývalý diplomat byl placen paušálně, dostával 110 tisíc korun za měsíc, a dodatky smlouvy – uzavřené původně na čtyři měsíce – spolupráci nadále prodlužovaly.

„Dodržením původního termínu plnění ustanoveného ve smlouvě mělo být vyplaceno 440 000 korun (čtyři měsíční paušály), prodloužením plnění dvěma dodatky byl skutečně vyplacen víc než dvojnásobek 1 035 176 korun. Bez dalšího lze dovodit, že angažování a zejména prodloužení angažmá Pavla Fischera mohlo představovat porušení povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře,“ shrnují auditoři ve zprávě, kterou má Česká televize k dispozici.

Podle Fischera se termíny prodlužovaly kvůli tomu, že se měnily požadavky, které na něj bývalý management strojírny měl. Říha, jenž smlouvy podepisoval, pak říká, že spolupráce se rozšiřovala, jak se postupně objevovaly nové možnosti. „Francie má jednu z nejrozšířenějších sítí tramvajové dopravy v Evropě a má obrovský potenciál do budoucna. Je až neuvěřitelné, co všechno tam chtějí stavět. Dnes je situace taková, že je tam prostor pro další dodavatele, a to studie pana Fischera všechno ukázaly. Přece takovou příležitost nevyhodíte v půlce práce,“ vysvětluje Říha.

Dopravní podnik mluví o neefektivním hospodaření

Naproti tomu šéf mateřské společnosti – Dopravního podniku – Martin Gillar říká, že hlavní problém byl v tom, že peníze za služby spojené se zastoupeními či marketingem v zahraničí vydávala strojírna neefektivně, protože podle něj náklady vynaložené na jejich získání nemohla výše kontraktu vyvážit.

„Když jsme začali zkoumat ekonomiku těch jednotlivých zahraničních zakázek, tak se ukázalo, že jen na jejich získání se dávalo hodně peněz. Finanční prostředky tam běžely rapidně. A my jsme si prostě nebyli jisti ekonomikou těch jednotlivých zakázek. Všechno jsme to zastavili,“ popisuje Gillar.

Říha oponuje a zastavení projektů pokládá za nekompetentní krok. „Pražská strojírna se za posledních devět let stala z totálního outsidera jedním ze tří nejvýznamnějších výrobců ve svém oboru nejen v Evropě. Byla by škoda toto postavení ztratit,“ dodává.