Místo řepy by po staré vlečce mohli jezdit obyvatelé čakovického sídliště

Radnice pražských Čakovic by chtěla, aby začaly jezdit vlaky k rostoucímu sídlišti na severu městské části. Koleje tam vedou, je to vlečka bývalého cukrovaru. K jejímu zprovoznění však bude muset město nejprve získat pozemky pod nimi.

Z Čakovic do centra Prahy sice již tři roky jezdí v pracovní dny vlaky dvakrát až třikrát za hodinu, k užitku ale jsou jen obyvatelům jižní části Čakovic, kde je nádraží. Největší rozvoj však nyní zažívá severní část za areálem bývalého cukrovaru.

Místostarosta Jiří Vintiška na konferenci k budoucnosti dopravy na trati Praha–Všetaty upozornil, že na rostoucím sídlišti má výhledově žít pět až šest tisíc lidí. Z jejich pohledu se však zásadní výhoda městské železnice – rychlost ve srovnání s kombinací autobusu a metra – ztrácí. Podle radnice by ovšem i k sídlišti mohly vlaky zajíždět. Koleje totiž existují.

K prodloužení linky z Masarykova nádraží, která končí na čakovickém nádraží, je však třeba starou cukrovarskou vlečku znovu zprovoznit a k tomu by Praha musela získat pozemky pod kolejemi. Zatím vlastní jenom část a na zbývajících zhruba 400 metrech je pouze desetinovým vlastníkem. Podle čakovického místostarosty však existuje možnost, že by zbylí vlastníci souhlasili s využíváním zbytku trati například výměnou za investice do silniční infrastruktury v areálu bývalého cukrovaru.

Organizace ROPID, která v Praze objednává veřejnou dopravu, snahu o obnovení cukrovarské vlečky podporuje. „Na trati z Neratovic do Prahy cítíme každý rok větší a větší poptávku cestujících po železniční dopravě. Rozvoj místních obcí i komplikace na silničních příjezdech do hlavního města, dělají železnici velmi žádanou,“ uvedl náměstek ředitele ROPIDu Pavel Procházka.

Nejrychlejší vlaky, které v současnosti z Čakovic do centra Prahy jezdí, potřebují k cestě na hlavní nádraží 22 minut, osobní vlaky na Masarykovo nádraží potom o tři minuty více. Srovnatelná cesta autobusem a metrem je zhruba o čtvrt hodiny delší. Při cestě ze sídliště je však stejně nutné dojet k nádraží autobusem, zdlouhavý přestup potom veškerou výhodu železnice eliminuje.