Souboj právníků o Lítačku a Opencard – Praha žaluje EMS, ta zase žaluje Prahu

Vlastník Opencard, firma eMoneyService (EMS), podala na Prahu žalobu pro porušování licenčních smluv a zneužití know-how. Hlavní město se toho prý dopustilo při zavádění nové karty Lítačka, uvedl šéf EMS v Česku Petr Stránský. Obdobný krok, ale opačným směrem, učinilo ale i město – magistrát podal na EMS určovací žalobu. U soudu se chce domoci výroku, že práva EMS Praha neporušila.

„Podali jsme žalobu na hlavní město, která se týká porušování licenčních smluv v oblasti zneužití know-how a porušení autorského práva. Tato žaloba je vztažena nejen k dění kolem takzvané Lítačky, žaloba řeší i dlouhodobé porušování licenční smlouvy. Podle našeho názoru se Praha podílela na neoprávněném využití systému. Pro vytvoření Lítačky muselo dojít ke zkoumání našeho systému,“ řekl šéf EMS v Česku Stránský.

Podle něj není důležité, kdo systém Opencard zneužil, zda městská firma Operátor ICT, která má Lítačku spravovat, nebo dodavatel Lítačky. „Ten, kdo za dodržování práv ručí, je Praha, proto nezkoumáme, kdo a jak se na zneužití podílel,“ řekl.

EMS ve středu zopakovala, že Lítačku považuje za plagiát Opencard. „Pokud máte jakýkoliv systém a napojíte do něj novou část, nemůžete to udělat bez znalosti celku. Praha má právo systém užívat, ale nemá právo do něj zasahovat, zkoumat a podobně,“ řekl mluvčí EMS Martin Opatrný.

Praha proto podle EMS musela poskytnout know-how a umožnit přístup do systému tak, aby nový dodavatel mohl přijít a vytvořit Lítačku. „Už jen to, že bude fungovat jako Opencard, značí, že jde o plagiát,“ dodal Stránský.

Praha žalobu ze strany EMS vítá. „Jsme jednoznačně pro možnost obhájit svá dosavadní tvrzení a potvrdit, že autorská práva v souvislosti s nasazením nového systému a používáním nových čipových karet neporušujeme. Soud bude moci sám zhodnotit dosavadní nesmyslná nařčení ze strany EMS,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.

EMS podle Opatrného a Stránského zvažuje další žalobu také na dopravní podnik (DPP). Ten podezřívá z nelegálního poskytování informací třetím osobám o programu DOS, který patří EMS a na jehož základě funguje Opencard. „Máme indicie, že došlo ke zkoumání a zásahům do systému,“ řekl Opatrný.

Magistrát podal na EMS určovací žalobu

Žalobu ovšem toto pondělí podala taky Praha. U soudu se chce domoci výroku, že v minulosti nikdy nezasáhla do práv firmy EMS, uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. 

Město k podání žaloby přiměl dopis, který prý od EMS obdrželo po lednovém oznámení o zavedení Lítačky. „Bezprostředně poté Praha a společnost Operátor ICT, která bude nový systém provozovat, obdržela ze strany EMS dopis, ve kterém byla, mimo jiného, nařčena z okopírování systému Opencard a z porušení práv společnosti EMS,“ uvedl mluvčí magistrátu Hofman. 

Hlavní město má podle něj dokumentaci, ze které vyplývá, že k takovému jednání nedochází. „Z dosavadních zkušeností s EMS a jejich výkladem autorského práva je však zřejmé, že pro tuto společnost není žádné tvrzení o tom, že nedochází k porušování jejích práv, dostatečné,“ uvedl Hofman, proč město žalobu podává. 

Podle EMS je žaloba neopodstatněná. „Praha neumožnila kontrolu systému, a proto není jiný výklad, než že se dopustila porušení licenčních smluv. My budeme důkazy předkládat u soudu,“ řekl mluvčí EMS Martin Opatrný.

obrázek
Zdroj: ČT24

Spory mezi Prahou a EMS se táhnou měsíce. Hlavní město čelí kvůli Opencard ze strany EMS žalobě o zaplacení více než 100 milionů korun. Rovněž čelí exekuci, ta je nyní odložena, ale stále platná – to znamená, že exekutor zatím nemůže udělovat pokuty. Majetek kvůli exekuci město obstaven nemá.

Ve Škodově paláci bude v pátek 26. a v pondělí 29. února z technických důvodů uzavřeno zákaznické centrum. „Provoz centra bude obnoven 1. března v nových prostorách Škodova paláce - na přepážkách, kde bývaly dopravněsprávní agendy, vstup z rohu ulic Jungmannova a Charvátova,“ uvedl mluvčí magistrátu Hofman.

  • Pilotní projekt Lítačky město spustí 1. března.
  • Nové karty bude magistrát vydávat ve Škodově paláci na rohu Jungmannovy a Charvátovy ulice, kde dříve vydával řidičské průkazy. Každý, kdo si bude chtít pořídit elektronickou tramvajenku, dostane od města Lítačku.
  • Majitel Opencard může svou kartu nadále využívat až do ukončení její platnosti, které zjistí vložením do validátoru. Bude na ni také možné nahrávat kupony MHD. Pokud vyprší platnost Opencard, prodlužovat se už nebude a držitel dostane Lítačku. V případě vypršení platnosti Opencard převede Praha ve Škodově paláci platný kupon na Lítačku.
  • Při pořizování Lítačky si Pražané s sebou nebudou muset nosit fotografii ani nebudou muset vyplňovat žádný formulář. To však platí pouze pro ty, kteří při pořizování Opencard souhlasili s archivací osobních údajů. Pokud bude chtít některý z cestujících vyměnit Opencard za Lítačku ještě před vypršením Opencard, zaplatí poplatek 100 korun. Výměna po skončení platnosti bude zdarma.
  • Praha bude vydávat o jeden typ Lítačky méně, než kolik vydává Opencard. Lidé si budou moci pořídit buď anonymní Lítačku, a nebo kartu na jméno s registrací osobních údajů u dopravního podniku. Karta na jméno bez registrace údajů k dispozici nebude. Cena kuponu na anonymní Lítačce zůstane stejně jako v případě anonymní Opencard vyšší. Cestující tak zaplatí měsíčně o stokorunu více, 670 korun.

I nová karta má využívat software, který patří firmě EMS

Na jednání zastupitelů na konci ledna Martin Vaic z městské firmy Operátor ICT řekl, že Praha se majitele Opencard, firmy eMoneyServices (EMS), nezbaví ani případným zavedením Lítačky. Nová karta má totiž v rámci pražského dopravního podniku fungovat se softwarem dopravní odbavovací systém (DOS), který ale patří firmě EMS.

Dopravní podnik má na tento software licence do roku 2055. Podnik může systém provozovat, avšak v případě poruchy jej může podle autorského zákona opravit pouze EMS. Dopravní podnik do něj nemůže nahlížet nebo ho upravovat. Proti DPP již podala firma EMS žalobu kvůli porušení licenčních smluv a neuhrazeným závazkům - soud zatím nerozhodl.

Projekt Opencard vznikl v éře primátora Pavla Béma (ODS) a kartu vlastní 1,2 milionu lidí. Prahu vyšla na více než 1,7 miliardy korun. 

Jazykovědkyně: Rodilí Pražané výraz lítačka nepoužívají. V minulosti se používal i pro průjem

Výběr slova lítačka pro označení cestovního dokladu není ideální, konstatovala jazykovědkyně z Ústavu pro jazyk český Akademie věd Markéta Pravdová. Doklad tohoto typu není podle ní třeba vůbec pojmenovávat, „je to prostě cestovní doklad“. Lítačka je navíc výraz regionální, který rodilí Pražané nepoužívají.

„Pokud je třeba doklad speciálně označit, za vhodné bychom považovali prosté označení typu pražská karta, pražská dopravní karta nebo třeba zkrácené pragokarta,“ uvedla Pravdová. V různých městech se tomuto typu cestovního dokladu říká i jinak, například tramvajenka, průkazka, legitka nebo šalinkarta.

Nahradit anglické slovo opencard slovem lítačka je pohyb o 180 stupňů - ode zdi ke zdi.
Markéta Pravdová
Ústav pro jazyk český Akademie věd

 Výraz lítačka podle Pravdové už svou strukturou rozhodně nepatří do neutrální slovní zásoby. „Je expresivní a vášnivé diskuse, které tento název provázejí, jsou toho jasným dokladem,“ poznamenala.

Slovo lítačka má navíc už zavedené i jiné významy, jejichž spektrum se v průběhu času proměňuje. Slovník nespisovné češtiny například u lítačky jako jeden z významů uvádí mobilní hlídku, obvykle vojenskou.

Slang pražských dopraváků k těmto významům přidává střídací četu výhybkářů a pohotovostní četu lehké údržby, která opravuje tramvajové vozy na trati.

Bez povšimnutí asi nezůstane ani význam zachycený ve slovníku sprostých slov z 30. let 20. století, kde lítačka je název pro průjem.

obrázek
Zdroj: ČT24