Zchátralé nádražní budovy začneme opravovat příští rok, říká SŽDC

Události v regionech: Budoucnost nádražních budov (zdroj: ČT24)

Žalostný stav některých nádražních budov trápí řadu obcí a měst. Například v Karlovarském kraji některé radnice už roky usilují o jejich převod nebo odkoupení. Často ale neúspěšně. Prodej nepotřebného železničního majetku navíc musí schvalovat vláda. Dlouhodobým problémem je i odkládaný převod některých nádražních budov z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty, kvůli kterému se do nich dlouho neinvestovalo. Pokud je SŽDC převezme k letošnímu 1. dubnu, s opravami zchátralých nádraží slibuje začít příští rok.

Už 25 let je zavřené nádraží v zimním středisku Nové Hamry, kudy prochází mezinárodní trať z Karlových Varů do německého Johangeorgenstadtu. „Střecha se rozpadá, za chvíli spadne komín. Obávám se, že tato zima může být pro budovu poslední,“ říká starosta Jaroslav Bradáč (nez.).

Radnice o převod nebo odkoupení nádražní budovy usiluje od roku 2000. Dosud se to ale nepodařilo. První pokus přitom učinila ještě v době, kdy ani neexistoval současný majitel budovy, Správa železniční dopravní cesty. „Tehdy ještě nebyla oddělena infrastruktura od vlastního dopravce,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Od roku 2004 pak radnice už čtyřikrát žádala o odkoupení budovy i stávajícího vlastníka, SŽDC. „Nikdy neřekli, proč to tak dlouho trvá, pořád se to někde schvalovalo,“ konstatoval starosta Nových Hamrů Jaroslav Bradáč (nez.).

Správa železniční dopravní cesty ale argumentuje tím, že budovu bývalého nádraží pořád užívají cestující jako přístřešek. „Proto jsme ji nemohli vyčlenit jako zbytnou a nabídnout ji k odprodeji,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Merklín – místo nádraží jsou byty

V Merklíně v Karlovarském kraji je situace úplně jiná. Radnice budovu nádraží koupila už před deseti lety za jeden milion korun. Dalších dvacet milionů posléze investovala do její přestavby na byty a do úprav okolí.

Merklín
Zdroj: ČT24

Nevyužitou nádražní budovu chtěli získat i v Hranicích u Aše. Správci železnice ale na ni ze dne na den poslali demoliční stroje. Radní o tom dopředu nevěděli.

Moderní nástupiště a vedle zchátralá budova

S paradoxem se setkávají cestující na některých jihočeských nádražích. Tam kvůli železničnímu koridoru sice zmodernizovali nástupiště, ale samotné nádražní budovy chátrají.

Problém je v tom, že zatímco nástupiště patří Správě železniční dopravní cesty, tamní nádražní budovy jsou stále v majetku Českých drah – jejich prodej SŽDC se teprve připravuje a ČD do nich už nechtějí moc investovat.

Podle cestujících Potěmkinova vesnice

Příkladem je Soběslav. Podle starosty Jindřicha Bláhy (ODS) je nádražní budova jednou z nejhorších ve městě.

České dráhy v Soběslavi při loňských opravách alespoň vymalovaly čekárnu a vyměnily taky dveře a částečně i okna. „Je to Potěmkinova vesnice. Zepředu pěkné, ale zezadu hrůza,“ konstatovala jedna z cestujících.

Nádraží v Soběslavi
Zdroj: ČT24

V jihozápadních Čechách loni České dráhy stejným způsobem vylepšily padesát nádraží za 7 milionů korun. I v Písku mají nově vymalovanou čekárnu a renovací prošel i přístřešek, který k nádražní budově přiléhá. Opravili taky fasádu.

Tyto „udržovací“ úpravy se ale týkaly jen veřejně přístupných částí nádražních budov. Větší investice do nich už České dráhy neplánují – kvůli chystanému prodeji Správě železniční dopravní cesty.

Nádraží se ve velkém začnou opravovat až příští rok

Celkem má SŽDC od Českých drah získat více než 1500 objektů za víc než tři miliardy korun. Ten záměr na konci loňského roku už posvětila vláda. Mezi nimi je zhruba tisíc nádražních budov. V uspokojivém stavu je ale jen necelá polovina z nich, zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci.

Jak v pořadu Události v regionech uvedl náměstek ředitele pro správu majetku ze Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drmola, pokud vše poběží podle předběžného plánu, SŽDC by měla nádražní budovy převzít k 1. dubnu letošního roku.

„Když letos nádraží dostaneme až prvního dubna, sotva se nám podaří získat stavební povolení a vysoutěžit zhotovitele. V letošním roce budeme dělat spíš jen údržbářské práce a drobné opravy. Rekonstrukce chceme ve velkém stylu rozjet od roku 2017,“ řekl a dodal, že o demolici žádné nádražní budovy se neuvažuje.

SŽDC může na opravy nádraží získat evropské dotace

SŽDC začne v první vlně opravovat asi čtyřicet budov, které vytipovaly ještě České dráhy. Mělo by jít například o nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, která patří mezi nejvíce zdevastovaná v republice.

Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum.

Jedním z důvodů převodu nádraží na SŽDC je podle ministerstva dopravy snaha najít efektivnější financování jejich oprav a provozu. Státní správce kolejí může totiž na jejich rekonstrukce získat z fondů Evropské unie více peněz než dopravce.

Jak náměstek Drmola doplnil, SŽDC kupuje od Českých drah nejen nádražní budovy samotné, ale i část zaměstnanců a pohledávky.