Virtuální výstava komentuje brexit i pohledem českého „ohryzku“ Hynka Martince

Londýnská Galerie 46 připravila virtuální výstavu, jejímž hlavním tématem je brexit. Vedle britských umělců téma prostřednictvím svým děl komentují i výtvarníci, kteří pocházejí z jiných zemí. Mezi nimi broumovský rodák Hynek Martinec.

Výtvarník očekává, že novou vlnu otázek a nejistot ohledně brexitu přinese konec roku. S ním totiž zároveň skončí přechodné období a Spojené království by se mělo definitivně odloučit od Evropské unie.

Martinec, narozený v roce 1980, žije v Londýně od roku 2007, kdy také jeho hyperrealistický obraz zvítězil v soutěži Národní portrétní galerie. Na ostrovech už získal trvalý pobyt i umělecké renomé. A i když on sám by v hlasování volil možnost „zůstat“, za čtyři roky, které uplynuly od osudového referenda, prý více porozuměl i zastáncům opačného pohledu. 

Spíš symbol než transparent

„Můj osobní přístup k brexitu ve výtvarném umění je hodně symbolický, vzdálený, snažím se být nestranný,“ upozorňuje nicméně. „Nemám příliš rád umění, které jde přímo. Že bych udělal transparent nebo konkrétně jmenoval, koho mám rád a koho ne,“ dodává. 

Na virtuální výstavu kurátoři zařadili jeho malbu Brexit II. Spojené království vypodobnil jako temnou vodou obklopený stehenní kloub, ovšem vytvořený z pěny na holení, tedy hmoty, která dříve nebo později zanikne. Padající ohryzek jablka pak má představovat přistěhovalce, kteří podle umělcova názoru obohacují britskou kulturu a posilují tamní ekonomiku. Okousané ovoce lze brát i jako symbol dialogu v různorodé společnosti.

Rozhovor s Hynkem Martincem (zdroj: ČT24)

Virtuální výstavy jsou cesta

Na výstavě převažují umělci z Británie, svou tvorbu tu ale představují kromě Martince také tvůrci původem z Německa, Belgie, Řecka, Irska nebo Spojených států. Díla všech jsou k vidění pouze virtuálně.

„Tato tendence bude na vzestupu. A jestli pandemie něčemu pomáhá, tak je to určitě globální komunikace, můžeme fungovat díky technologii. Nejsem toho příliš velký fanda, ale nedá se tomu zabránit a myslím, že každý si v tom něco najde, že to je nakonec správná cesta,“ domnívá se Martinec.

Výstava Complex States: Art in the Years of Brexit potrvá, stejně jako přechodné období brexitu, do konce roku.