Azajtókzáródnak! Výtvarníka Lukáše Musila zajímá, co je za čárou

Lukáš Musil vystavuje ve Ville Pellé (zdroj: ČT24)

Pod krkolomným názvem Azajtókzáródnak! představuje výtvarník Lukáš Musil v pražské galerii Villa Pellé svá nejnovější díla z posledních čtyř let. Jeho obrazy vycházejí z čáry, která je podle Musila základem výtvarného sdělení.

Čára nasprejovaná na chodníku v pražských Dejvicích také kolemjdoucí na výstavu dovede. Fialové stopě na městské dlažbě předcházelo složité vyjednávání s úředníky, Musilovi přitom o složitost nejde – usiluje o co největší jednoduchost.

„Linie nebo čára je pro mě důležitá, protože je naprosto stěžejním základním výtvarným prvkem pro sdělení,“ prohlašuje. „A nedá se okecat, nedá se obelhat.“

Jak se lidé obelhávají, zkoumá Musil například v sérii masek, jež jsou také k vidění na výstavě. „Nasazujeme si je z důvodu bezpečné pozice ve společnosti nebo nám je dává společnost a my to přijímáme,“ vysvětluje.

Sám se před lety zbavil masky nadějného brankáře juniorské hokejové reprezentace a chopil se jehly. Pod přezdívkou Musa se prosadil jako vyhledávaný tatér, který se vyjadřuje liniemi a čárami a nebojí se improvizace. Lidské tělo pak postupně vyměnil za plátno a z tatéra Musy se stal výtvarníkem Lukášem Musilem.

Co je společnost ochotná přijmout

Intuice a prosté gesto jsou pro něj stále důležité. Jeho díla působí, jako by opisoval ze stěn pravěké jeskyně nebo dětských omalovánek. „To souvisí s hledáním úplného prapůvodu. Otázkou, co vlastně je společnost ochotná přijmout za umění. Jestli stačí razítko nějaké oficiální instituce nebo galerie,“ podotýká Musil.

V části výstavy pak představuje obrazy, v nichž se podle svých slov zabývá vnitřním životem. Pracuje v nich s vertikálou a horizontálou, které se protínají a vytvářejí tak tvar kříže. „Jde o hledání balancu nebo středu horizontály, která pro mě značí dnešní způsob života, racio, to, že někam chvátáme, jsme hodně po povrchu, plníme deadliny, zatímco vertikála je spíše o zastavení se,“ popisuje.

Výstava Lukáše Musila Azajtókzáródnak (Galerie Villa Pellé)
Zdroj: Galerie Villa Pellé/Tomáš Rubín

Výtvarníkovou poslední zastávkou je Budapešť, kam se přestěhoval s přítelkyní. Z hlášení místního metra si půjčil i název pro svou výstavu. „Kérem vigyázzanak, Az ajtók záródnak!“ totiž maďarsky znamená: Pozor, dveře se zavírají! Ty, které vedou na jeho výstavu ve Ville Pellé, zůstanou otevřeny do 24. listopadu.