V Brně vyšly sochy do ulic. Jedna je jen ze vzduchu

V Brně vyšly sochy do ulic (zdroj: ČT24)

Brněnské ulice ovládly sochy. Po šesté prostranství moravské metropole zaplnila přehlídka Brno Art Open. Třináctka autorských realizací se ptá, jaké je umělecká pravda. Téma odkazuje na vztah mezi vědou a uměním nebo na střet poetického a exaktního myšlení.

„Jedním z nejviditelnějších paradoxů současného světa je náš rozporuplný přístup k pravdě. Na jedné straně trváme na tom, že při jejím hledání není prostor pro subjektivitu, a odmítáme jiné než domněle racionální argumenty. Na straně druhé však nemáme sílu ani touhu argumenty ověřovat a snadno podléháme instantním řešením dovedně zaobaleným do kvaziobjektivního jazyka. Žijeme v době post-faktické, nehledáme proto pravdu, nýbrž potvrzení vlastních předsudků,“ uvažují kurátoři letošního ročníku Tomáš Knoflíček a Libor Novotný.

Petrov dýchá

Do letošního ročníku přehlídky se zapojilo třináct autorů z Česka i ze zahraničí. Německý autor Christof Zwiener využil pro zvukovou instalaci prostor krytu civilní obrany pod Petrovem. Naléhavé dýchání z ukrytých reproduktorů klade otázku, co je realita a co je jenom iluze. „Chtěl jsem vytvořit sochu ze vzduchu. To je velmi abstraktní, jak můžu ukázat vzduch? Tak mě napadlo pracovat se zvuky dýchání,“ říká německý umělec. 

Vasil Artamonov a Alexey Klyuykov využívají lokální mýtus o malbě Diega Rivery v suterénu Domu umění jako záminku k vytvoření vlastní nástěnné malby na fasádu domu na Údolní ulici. „Na obraze jsou ruce různých lidí, žen, mužů, různých ras a národností, spojené dohromady. Vyjadřují mezinárodní solidaritu pracujících,“ popisuje Vasil Artamonov.

„Cílem přehlídky je představit návštěvníkům, kteří do galerií současného umění běžně nechodí, jak toto umění českých i zahraničních autorů vypadá. Mohou se s ním proto setkat přímo ve veřejném prostoru, běžně na ulici,“ říká za organizátory Petra Fujdlová.

Svoje sochy v ulicích dále představí Philip Topolovac, Pavel Karous, Barbora Zentková, Krištof Kintera, Josef Mladějovský nebo Pavel Sterec. Instalace zůstanou v ulicích až do konce srpna. Letošní ročník Brno Art Open navíc završí veřejná diskuze o přehlídce s náměstkem primátora Matějem Hollanem, letošními i minulými kurátory, ředitelkou Domu umění Terezií Petiškovou a dalšími odborníky.

Avantgardní Margot Pilz

Kromě přehlídky Sochy v ulicích brněnský Dům umění zahájil také výstavu umělkyně Margot Pilz. Proslavila se mimo jiné jako představitelka feministického umění, ovšem témata, kterým se věnuje, se dotýkají také životního prostředí nebo ryze osobních prožitků. Patří k průkopnicím rakouského konceptuálního umění. Už její rané fotografie obsahují experimentální a performativní aspekty, projevuje se v nich také vliv avantgardní scény šedesátých a sedmdesátých let.