Švankmajer: Filmy, jaké dělám, tahle civilizace nepotřebuje

Karlovy Vary - Tvorbu animátora a režiséra Jana Švankmajera ocenila Mezinárodní federace filmových archivů (FIAF), její prezident Eric Le Roy Švankmajerovi včera na festivalu v Karlových Varech předal cenu v podobě filmového kotouče. Vyzdvihl režisérovo zanícení pro surrealistickou absurditu, podle Švankmajera ale bohužel o takové vidění světa nikdo příliš nestojí - a málokdo je ochotný, aby jeho něco stálo. Nápadů mám dost, ale peníze na jejich realizaci chybí, postěžoval si Švankmajer, že jeho poslední rozpracovaný projekt vázne na nedostatku financí.

Švankmajerův vliv přiznávají třeba Tim Burton nebo Terry Gilliam z Monty Python. Originální český tvůrce nezapře ve svém díle, jež je často sarkastickou analýzou, vzdělání loutkáře a myšlení surrealisty. Za hranicemi ho definitivně proslavil odkaz na Lewise Carrolla Něco z Alenky (1988), jeho první celovečerní snímek; do experimentální, nekomerční animace (kterou kombinuje později s hranými scénami) prorazil ale už o něco dříve krátkometrážními Možnostmi dialogu.

Animovanou komunikaci bez jediného slova promítl ke Švankmajerově poctě také karlovarský festival, spolu se Šílenými, v nichž volně vycházel z povídek E. A. Poea a postavy markýze de Sade. K jeho nejznámějším počinům patří také krátký snímek Jídlo, naposledy uvedl v roce 2010 svou komediální výpověď o psychoanalýze Přežít svůj život.

49. MFF Karlovy Vary: Jan Švankmajer s Cenou FIAF. Vpravo prezident federace Eric Le Roy
Zdroj: ČT24/Film Servis Festival Karlovy Vary

Od 90. let dokončuje své filmy v téměř pravidelných pětiletkách. Na rok 2015 chystaný Hmyz ale zatím zůstává s otazníkem. „Když se díváte na mou filmografii, zjistíte, že děláme film jednou za pět let. To není proto, že bychom tak pomalu pracovali nebo neměli dost nápadů na nové projekty, ale proto, že čtyři roky z pěti sháníme peníze, pak za rok ten film uděláme. Čtyři roky od posledního filmu uplynuly, ale peníze stále nemáme,“ vysvětlil Švankmajer.

Celovečerní Hmyz je zkouškou ochotníků na malém městě, kteří chystají hru Ze života hmyzu. Osud postav z dramatu bratří Čapků se prolíná s osudem herců. „Je to spíš Kafka než Čapek,“ podotkl Švankmajer, že pokud by chtěl někdo hledat odkaz Hmyzu v literatuře, měl by mířit k Proměně. Snímek vznikl podle námětu, který má režisér schovaný už od sedmdesátých let. "Tehdy jsem to napsal jako filmovou povídku a nabídl Barrandovu, ale nebylo to akceptované. To je výhoda totalitního systému, že mám na stará kolena z čeho vybírat, protože mám plný šuplík odmítnutých scénářů. Takhle vznikli Spiklenci slasti i Šílení," připomněl.

Za socialismu se scénáře k realizaci nedostávaly kvůli obsahu, v současnosti je brzdí nedostatek zájmu ze strany producentů, a tím i nedostatek financí. A nepřitáhne je ani Švankmajerova věhlasnost. „Moje filmy se promítají po celém světě, ale nevrátí se nám ani tolik peněz, aby vydělaly na další projekt. Někdy nevydělají ani tolik, abychom si vyplatili v plné míře své honoráře,“ říká Švankmajer.

Důvod je podle něho zřejmý: "Tahle civilizace v podstatě nepotřebuje takovéhle filmy. Je to ekonomická, pragmatická civilizace, kde kultura nehraje žádnou roli, pakliže nevydělává peníze. Všechno se měří tím, kolik to vydělá peněz. A ty naše filmy nevydělají."

6 minut
Jan Švankmajer: Filmové festivaly se stále víc komercializují
Zdroj: ČT24

Na přelomu 70. a 80. let se výtvarně podílel na divácky úspěšných filmech Adéla ještě nevečeřela nebo Tajemství hradu v Karpatech, duší je ale surrealista a experimentátor, pro něhož je umění důležitější než líbivost. Na současných filmových festivalech ho ovšem víceméně postrádá, o kinech ani nemluvě. „Festivaly se čím dál tím víc zhoršují, komercializují se a už neplní tu roli, jakou měly třeba v šedesátých letech, kdy opravdu ukazovaly, co se v uměleckém filmu děje,“ obává se. Příležitost vyvážit tuto tendenci ale svým novým snímkem ještě chvíli mít nebude, zvlášť proto, že Hmyzem jde proti proudu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...