Internetový prodejce Rohlík.cz chce expandovat do Německa

Byznys ČT24: Tomáš Čupr (zdroj: ČT24)

Internetový prodejce potravin a zboží Rohlík.cz získal rekordní investici. Do firmy, která vznikla jako start-up, vloží investoři 190 milionů eur, tedy asi pět miliard korun. Společnost chce proto po tuzemském trhu vstoupit i na ten německý. Na internet se přitom obrací čím dál více prodejců, jejich přesun jen uspíšila pandemie covidu-19. Roste tak poptávka po velkých skladech na krajích měst a jejich cena se zvyšuje.

Proces vyjednávání o investici podle generálního ředitele Rohlík Group Tomáše Čupra trval asi deset měsíců a z naprosté většiny se odehrával on-line. „Poradce z Londýna jsme třeba nikdy nepotkali, s našimi hlavními investory jsme se viděli jednou a s těmi zbylými ani jednou,“ uvedl.

Peníze chce firma použít třeba na expanzi do Německa, které je podle něj největší potravinový trh v Evropě. Funguje už ale i v Budapešti nebo Vídni. V Česku šlo pro internetový obchod o nejúspěšnější rok, firma dosáhla obratu osmi miliard korun. Růst před nástupem koronaviru podle něj byl ale velmi podobný rozvoji po rozšíření nákazy. Limitovaný je zejména skladovými kapacitami a tréninkem nových zaměstnanců.

Pronájem skladů by mohl zdražit o desetinu

S pandemickým rokem roste on-line obchod i v jiných oblastech a tím se zvyšuje poptávka po velkokapacitních halách. Vyšší poptávka po pronájmech skladů se podle analýzy společnosti 108 Agency promítne do jejich ceny. Vzrůst by mohla až o 10 procent. Zatímco dnes stojí pronájem haly o rozloze zhruba 10 tisíc metrů čtverečních 170 korun za metr, nově to může být až 190 korun.

„Desetiprocentní nárůst znamená pro firmu 170 až 200 tisíc korun měsíčně navíc. V důsledku je to dva až dva a půl milionu, což už může hrát roli i pro cenovou strategii toho daného produktu,“ uvedl finanční ředitel 108 Agency Robert Sgariboldi. Vysoká poptávka je i po pozemcích na krajích velkých měst, kde by mohly sklady vyrůst.

Nedostatek skladových prostor může být podle Čupra problém. Situace je podle něj však značně horší v Německu. „Přesto jsme byli schopní i v dobré lokalitě u Mnichova najít. Je to i o trpělivosti a ochotě si počkat na ten správný pozemek,“ řekl.

Sám očekává, že se na internet v budoucnu obrátí ještě více prodejců. Změna zákaznického chování je podle něj trvalá a během pěti nebo šesti let dojde k zásadní proměně trhu. Rohlíku samotnému by podle něj mohli konkurovat kamenní prodejci potravin, očekává i jejich vstup do on-line světa prodeje. „Mají svoje distribuční sítě, svoje značky, svoje zákazníky. Dokud tady budeme sami, čas hraje jen pro nás,“ řekl generální ředitel Rohlík Group.