Při obnovení cestovního ruchu bude třeba nejprve pomoci Praze, která je koronavirovou krizí nejvíce zasažena. Propad se u ní pohybuje kolem osmdesáti procent, běžně se přitom na obratu v tuzemském cestovním ruchu podílí téměř dvěma třetinami, uvedl u příležitosti představení nové strategie na následujících pět let ředitel státní agentury CzechTourism Jan Herget. Dodal, že bude důležité správně načasovat, do kdy je třeba podporovat Prahu a kdy ji využít znovu jako bránu do regionů.
Značka Praha je silnější než Česká republika. Toho je potřeba při obnově turismu využít, říká šéf CzechTourismu
Značka Praha je silnější než Česká republika, čehož je podle Hergeta třeba využít. Dostat turisty přes českou metropoli dále po republice je dlouhodobým cílem agentury. Nyní se kvůli krizi podle Hergeta situace změnila a návštěvníci budou v první řadě potřeba v Praze.
„Je důležité to správně načasovat, do kdy pomáháme Praze jako městu, aby nezkrachovaly hezké restaurace a hotely, do kterých chtějí Američané či Asiaté jezdit, a potom kdy už rozvolnit a přitlačit na regiony,“ uvedl Herget.
U zahraničních turistů se vlivem pandemie podle Hergeta výrazněji rozštěpí racionalita a emocionalita. V kampaních tak bude nutné zohlednit obě tyto stránky. Bude třeba působit čísly a nastavenými pravidly, ale třeba i víc představovat místa, kde se lidé tolik nekoncentrují. Praha proto může být prezentována jako zelené město. Zeleň a parky tvoří osm procent její rozlohy, tedy téměř čtyři hektary, řekl Herget.
CzechTourism je podle Hergeta okamžitě, až se situace uvolní, připraven spustit kampaň na podporu České republiky, v první fázi s důrazem na Prahu. Nejdříve se zaměří na okolní země s dojezdovou vzdáleností. Česká republika se ale podle Hergeta nesmí vytratit ani z povědomí trhů, které zůstanou uzavřené, i z hlediska plánování přímých letů, které není tak flexibilní a chystá se mnoho let.
Okamžitá návratnost se v tomto případě nečeká, ale je to investice do budoucna. „Čím víc přímých linek máte, tím větší je pravděpodobnost, že k vám přijedou bohatší klienti,“ dodal Herget.
Nejvíce turistů do České republiky míří tradičně z Německa
Nejvíce turistů do České republiky tradičně přijíždí z Německa, loni z něj přicestovaly více než dva miliony hostů. Turisté ze Spojených států amerických minulý rok v návštěvnosti Česka obsadili pátou příčku, hned za nimi byli Rusové. Korea v počtu návštěvníků, kteří přijeli do tuzemska, skončila loni devátá.
Spotřeba cestovního ruchu se z loňských 300 miliard korun letos propadne podle aktuálních předpokladů o více než 50 procent na 139 miliard korun. Cestovní ruch loni tvořil tři procenta z hrubého domácího produktu České republiky.