Systém k dálničním známkám bude za třetinu původně plánované ceny. Převezme ho Cendis

Informační systém k elektronickým dálničním známkám bude stát 128 milionů korun a zajistí ho státní podnik Cendis. Po pondělním jednání vlády to oznámilo ministerstvo dopravy. Stát původně zakázku zadal za 401 milionů korun. Cendis navíc převezme i roli supervizora mýta za 27 milionů korun, což je o 188 milionů méně, než za kolik stát původně zakázku vysoutěžil.

Ministr Karel Havlíček
Zdroj: ČTK Autor: Michal Krumphanzl

Nové řešení počítá s tím, že Cendis převezme roli systémového integrátora projektu a zkombinuje vlastní řešení a veřejné zakázky, některé komponenty systému vyvine sám a velkou část bude soutěžit ve veřejných zakázkách.

U některých služeb podle ministerstva využije Cendis hotová řešení z jiných projektů a také výsledky práce programátorů z takzvaného hackathonu, pokud to bude možné. Systém k dálničním známkám navíc bude napojen na Portál občana a portál BusinessInfo.cz.

Události shrnující lednový hackathon:

Video Události
video

Události: Jaké jsou výsledky hackathonu

Pád Kremlíka a zrušení zakázky

S Cendisem jako provozovatelem systému dálničních známek se počítalo už dříve. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který má přípravu systému na starosti, však v jednu chvíli zvolil jiný postup. Zakázku na informační systém k dálničním známkám svěřil firmě Asseco Central Europe.

Zakázka, kvůli níž skončil ve funkci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), byla po velké kritice zrušena. Kremlíkův nástupce Karel Havlíček (za ANO) zrušil i zakázku na supervizora mýtného systému. V tendru Ředitelství silnic a dálnic původně zvítězila firma CGI.

SFDI nyní připravuje také novou zakázku na zajištění distribučních míst k dálničním známkám. Jde o obchodní místa, kde si známky budou moci koupit motoristé, kteří k tomu nevyužijí IT systém. Zakázka měla původně vyjít přibližně na 477 milionů korun, ale byla stejně jako ostatní soutěže kvůli vysoké ceně zrušena.

Podle vládního zmocněnce pro IT a digitalizaci Vladimíra Dzurilly by nový tendr měl být více otevřen i komerčním e-shopům. Tím by se cena zakázky měla snížit.