Proč by měl stát platit za prodej dálničních známek na benzinkách, diví se Havlíček

Stát ukončí všechny zakázky k elektronickým dálničním známkám, řekl Karel Havlíček (za ANO), který spravuje ministerstva průmyslu a obchodu a nově i dopravy. Vedle zakázky na IT systém tak skončí rovněž tendr na distribuci vinět, jehož odhadovaná cena byla přes 477 milionů korun. Tendr byl podle něj vypsán nelogicky. Všechny zakázky k systému budou přepracovány. Premiér Andrej Babiš (ANO) považuje za hlavní problém v souvislosti se zakázkou na IT systém zákon o státní službě. Předeslal, že bude usilovat o jeho změnu. Za zbytečnou instituci pak označil Státní fond dopravní infrastruktury.

Stát už zrušil první zakázku na informační systém k dálničním známkám. Na té se původně dohodl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) s firmou Asseco Central Europe za 401 milionů korun. Zakázka, která byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena otevřená soutěž, však vyvolala velkou vlnu kritiky z řad odborníků, opozice i premiéra Babiše. 

V pondělí kvůli ní skončil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), nahradil jej vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Havlíček. Ten následně rozhodl o zrušení zakázky na IT systém. Zakázka bude po konstruktivní dohodě s firmou ukončena bez toho, aby stát platil penále, dodal Havlíček. 

Nelogicky vypsaná zakázka na distribuci

Vedle toho byla těsně před uzavřením další soutěž na zajištění sítě distribučních míst, kde by se prodávaly známky pro motoristy, kteří by nevyužívali prodej na internetu. Ta podle původních odhadů měla vyjít na zhruba 477 milionů korun. SFDI v ní už vybralo vítěze, čekalo ale na uplynutí lhůt pro případné námitky na podmínky tendru. Podle Havlíčka však budou po zrušení zakázky na IT systém ukončeny i všechny ostatní zakázky k elektronickým známkám, tedy i na distribuční místa.

„Z našeho pohledu byla zakázka na distribuci opět nelogicky vypsána. Pokud někdo, zejména čerpací stanice, poskytuje tyto služby, tak to není za účelem byznysu, ale za účelem získání zákazníka,“ řekl Havlíček. Podle něj je tato služba obvykle provozována zdarma nebo maximálně za symbolický poplatek od státu. „Nesmí se z toho dělat byznys, je to přirozená nabídka služeb čerpacích stanic,“ dodal. 

Dobrovolní programátoři spustili informační systém po dvou dnech práce

Dobrovolníci od pátečního večera vyvíjeli IT systém k elektronickým dálničním známkám na hackathonu a v neděli před 19:00 informační systém spustili. V příštích týdnech ho chtějí zdarma předat státu, oznámil organizátor akce Tomáš Vondráček. Systém vyvíjelo 60 dobrovolníků.

E-shop je volně přístupný veřejnosti na internetových stránkách ferznamka.cz. Programátoři vytvořili všechny veřejné části, které měl stát v zadání. Část, která v původní zakázce podléhala utajení, si podle Vondráčka musí stát zařídit přes firmy s bezpečnostní prověrkou.

Události: Jaké jsou výsledky hackathonu (zdroj: ČT24)

Uživatelé mohou v e-shopu koupit testovací známky v hodnotě jedné až tří korun, výtěžek z nich bude podle Vondráčka určen na charitativní účely. Systém obsahuje také interaktivní podporu a je vytvořen v několika jazykových mutacích. Otestována byla i kontrola platby u projíždějících vozidel. Původně organizátoři plánovali spuštění systému na 18:00, kvůli chybě v jedné funkci se však start o několik desítek minut posunul.

O předání systému do rukou státu se bude teprve jednat. Podle Vondráčka je kvůli tomu nutné vyřídit několik legislativních a technických podmínek. Potrvá to několik týdnů.

Babiš: Bude-li systém z hackathonu funkční, stát ho využije

Premiér v neděli při návštěvě akce řekl, že pokud bude plně funkční, stát ho využije. „Pokud budeme mít záruky, že ten produkt bude funkční a bude za něj někdo odpovědný, tak předpokládáme, že ho použijeme. Pak budeme soutěžit provoz toho systému,“ uvedl Babiš.

Odpovědný by za funkčnost systému neměl být stát. Do tendru na provoz by se podle premiéra už nepřihlásila skupina kolem organizátora hackathonu Tomáše Vondráčka.

Podle předsedy Pirátů Ivana Bartoše, který na akci také přišel, je hackathon dobrý způsob ukázat do budoucna státu, jaké jsou reálné náklady na takový systém. „Můžeme vidět, kolik lidí na tom pracuje, kolik je potřeba práce na získání toho prototypu, i způsob, jak postupovat k vyhodnocování požadavků na budoucí zakázky,“ řekl agentuře ČTK.