
Události: Dopady brexitu na české firmy
Brexit může snížit hrubý domácí produkt ČR až o 55 miliard korun, tedy 1,1 procenta, uvedla nedávno představená analýza České spořitelny. Rovněž by měl vliv na propouštění zaměstnanců, o práci by jich v ČR mohlo přijít až 40 tisíc.
Podle odborníků je navíc pro společnosti, které s Velkou Británií obchodují, horší než tvrdý brexit (tedy bez dohody) současná nejistota spojená s vyjednáváním.
Koyo Bearings vyrábí ložiska, která směřují do celého světa. Pět procent výroby míří i do Velké Británie. Firmě Jaguar Land Rover posílá vnější kroužky ložiska. Rizikem by mohlo pro českou firmu být, pokud by se vytvářela nová celní politika mezi Velkou Británií a Evropskou unií. To by vedlo ke zpomalení vývozu zakázek.
Velká Británie byla loni čtvrtým největším trhem pro automobilku Škoda Auto. „Doufáme, že výsledná vzájemná dohoda bude obsahovat v co nejširší možné míře i zachování současných svobod pohybu zboží, pracovníků a kapitálu a samozřejmě také vzájemné uznávání homologačních předpisů u nových vozidel,“ řekl k tomu vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Někteří analytici se nyní přiklánějí k tomu, že pravděpodobnější variantou je takzvaný tvrdý brexit. „Pak by od dubna mohl nastat zmatek. Například zkušenost s velkou recesí (v Česku známou jako finanční krize) ukazuje, že během pár měsíců došlo k poklesu českých vývozů o více než 20 procent do Velké Británie, takže ten propad by byl velmi rychlý,“ podotkl hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.
„Varianta tvrdého brexitu samozřejmě znamená případné uzavření hranic, zavedení cel, zvýšení logistických nákladů. Takže by to mělo vliv na cenu. Nicméně vzhledem k tomu, že prodáváme v prémiovém segmentu, tak pro nás to ohrožení není tak velké,“ uvedl mluvčí firmy Pavel Barvík.