Odchod Británie z EU bez dohody by nejvíce zasáhl český automobilový průmysl

Události: Dopady brexitu na české firmy (zdroj: ČT24)

České firmy do Velké Británie vyvezou ročně zboží za víc než 200 miliard korun. Přes jiné země tam pak míří české výrobky za dalších 120 miliard. Odchod Velké Británie z Evropské unie by měl největší dopad na automobilový průmysl a výrobu strojů.

Brexit může snížit hrubý domácí produkt ČR až o 55 miliard korun, tedy 1,1 procenta, uvedla nedávno představená analýza České spořitelny. Rovněž by měl vliv na propouštění zaměstnanců, o práci by jich v ČR mohlo přijít až 40 tisíc.

Podle odborníků je navíc pro společnosti, které s Velkou Británií obchodují, horší než tvrdý brexit (tedy bez dohody) současná nejistota spojená s vyjednáváním.

Koyo Bearings vyrábí ložiska, která směřují do celého světa. Pět procent výroby míří i do Velké Británie. Firmě Jaguar Land Rover posílá vnější kroužky ložiska. Rizikem by mohlo pro českou firmu být, pokud by se vytvářela nová celní politika mezi Velkou Británií a Evropskou unií. To by vedlo ke zpomalení vývozu zakázek.  

Jak vyváží Česko do Británie a dopad brexitu na jeho HDP
Zdroj: Česká spořitelna

Podle odborníků už některé firmy na brexit reagují a rozmýšlejí si, jestli a jak s Velkou Británií obchodovat. Tedy jestli se spíše strategicky nedržet tradičních trhů, jako je Německo, Francie a Španělsko, uvedl ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Londýně Martin Macourek. 

Velká Británie byla loni čtvrtým největším trhem pro automobilku Škoda Auto. „Doufáme, že výsledná vzájemná dohoda bude obsahovat v co nejširší možné míře i zachování současných svobod pohybu zboží, pracovníků a kapitálu a samozřejmě také vzájemné uznávání homologačních předpisů u nových vozidel,“ řekl k tomu vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera. 

Někteří analytici se nyní přiklánějí k tomu, že pravděpodobnější variantou je takzvaný tvrdý brexit. „Pak by od dubna mohl nastat zmatek. Například zkušenost s velkou recesí (v Česku známou jako finanční krize) ukazuje, že během pár měsíců došlo k poklesu českých vývozů o více než 20 procent do Velké Británie, takže ten propad by byl velmi rychlý,“ podotkl hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. 

Brexit se ale netýká jen automobilového průmyslu. Ve dvou tisících britských restauracích píjí i pivo z Pivovarů Staropramen. Ročně ho tam firma vyveze miliony litrů. Do Spojeného království exportuje už desítky let.

„Varianta tvrdého brexitu samozřejmě znamená případné uzavření hranic, zavedení cel, zvýšení logistických nákladů. Takže by to mělo vliv na cenu. Nicméně vzhledem k tomu, že prodáváme v prémiovém segmentu, tak pro nás to ohrožení není tak velké,“ uvedl mluvčí firmy Pavel Barvík.  

Co nastane v případě měkkého versus tvrdého brexitu
Zdroj: Česká spořitelna

Podle studie Oxford Economics by odchod Velké Británie bez dohody nejvíc dopadl na ekonomiku Irska, Polska a právě na tu českou. 

Dopady brexitu
Zdroj: ČT24