Internetová Alibaba koupila třetinový podíl v čínském provozovateli hypermarketů

Největší čínský internetový obchod Alibaba Group Holding investuje 22,4 miliardy hongkongských dolarů (62,2 miliardy korun) do nákupu více než třetinového podílu v největším čínském provozovateli hypermarketů Sun Art Retail Group.  Podobnou cestou se vydal již před časem i největší internetový prodejce na světě, americký Amazon. 

Hypermarket Sun Art Retail v Pekingu
Zdroj: Reuters

Alibaba v pondělí uvedla, že se tak stane druhým největším akcionářem společnosti Sun Art, která v Číně provozuje asi 450 hypermarketů. Transakce je součástí širší snahy společnosti Alibaba propojit internetový obchod s kamennými prodejnami.

„Kamenné prodejny hrají nepostradatelnou roli na cestě ke spotřebiteli,“ upozornil generální ředitel Alibaby Daniel Zhang. Alibaba od roku 2015 investovala do kamenných prodejen přes 9,3 miliardy dolarů (více než 200 miliard Kč).

„Vstupují do oblasti, která není jejich hlavní silnou stránkou,“ řekl agentuře Reuters jeden z analytiků společnosti Bain & Company. „Na jednu stranu je to skutečně zapotřebí, na stranu druhou ale čelí řadě problémů, s jakými se nikdy nepotýkali,“ dodal.

Internetový prodejce Amazon se v červnu dohodl na převzetí řetězce obchodů s potravinami Whole Foods Market, za který zaplatí 13,7 miliardy dolarů. V přepočtu je to asi 322 miliard korun – odpovídá to zhruba čtvrtině výdajů českého státního rozpočtu na letošní rok. Dosud největší akvizicí ve své historii Amazon výrazně rozšiřuje své aktivity v oblasti kamenných obchodů.