Prodej ojetých aut loni v Česku stoupl o čtyři a půl procenta. Nových vozidel se prodalo 207 tisíc, ojetých bezmála 740 tisíc. Může za to mimo jiné dlouhá čekací doba na nová auta i jejich vyšší cena. Tím ale také roste cena ojetin, navíc se podle odborníků dostávají na trh i ta ve špatném stavu.
Na trhu s automobily panuje přetlak. Ojetiny mizí za pár týdnů, na nové vozy zákazníci čekají i rok
I kvůli nedostatku nových vozů se minulý rok zvýšil zájem o ojetiny. Prodalo se jich o čtyři a půl procenta víc než předchozí rok. Autobazary ale nepřijímají veškerá auta z druhé ruky, před přijetím do prodeje musí projít technickou prohlídkou. „Zjistit, jestli nebyla nějaká pevná, nosná část měněná, opravovaná, svařovaná, rovnaná. Odborný technik z toho čte jako z čítanky, vy na ulici to bohužel nemáte šanci poznat,“ uvedl předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů Petr Přikryl.
Právě kvalita vozidel se ale loni zhoršila. „Nám bylo nabídnuto v loňském roce přes 38 tisíc aut a z těch jsme vykoupili 12 tisíc. Celkem 26 tisíc aut jsme odmítli, ať už z důvodu právní vady nebo technického stavu vozu,“ řekl mluvčí Auto ESA Filip Kučera.
Větší zájem je vidět i na době, za kterou se ojetý vůz prodá, loni průměr klesl ze sta na 71 dní. U konkrétního modelu ale může být doba ještě výrazně kratší. „Pokud auto bylo kvalitní, za dobrou cenu, tak se ohřálo maximálně týden,“ doplnil Kučera.
Zájem se odrazil i na ceně, průměrná vzrostla o 13 procent, téměř na 260 tisíc korun. „Skutečně je paradoxní doba, auto se stalo investicí. Když jste koupil auto v roce 2020 a letos byste ho šel prodat, tak i na běžném průměrném autě můžete vydělat i 20 tisíc korun,“ popsal Přikryl.
„Rostoucí ceny znamenají to, že lidé drží auta o něco déle,“ řekl tiskový mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína. Průměrné stáří nabízených ojetin v Česku devět a půl let u aut českého původu vzrostlo.
Na nová auta zákazníci čekají
Prodej ojetin také stoupá kvůli dlouhým čekacím dobám na nové modely. Na první jízdu v některých vozech si jejich majitelé počkají už více než rok. „Většinou se doba pohybuje mezi čtyřmi až dvanácti měsíci. Některé modely, které třeba nejsou tolik náročné na výbavu, se zkrátily třeba i na čtyři měsíce,“ přiblížil ředitel Auto-Poly Petr Rak. O něco déle si třeba počkají ti, kteří chtějí vůz s automatickou převodovkou.
I za nejprodávanější auta nyní zákazníci více připlatí, a to o výši inflace v Česku. Ceny se pak odvíjí od výbavy. Inflace se ale v Česku v následujících měsících může přiblížit hranici deseti procent. Analytici tak očekávají, že auta letos zdraží ještě víc než dosud.
Zdražují i automobily pořizované na leasing. „Očekáváme, že ceny nových vozidel dále porostou a dodací termíny se příliš zkracovat nebudou. Rozhodně bych doporučoval vozidlo objednat co nejdříve a zajistit si tak nejvýhodnější podmínky,“ uvedl generální ředitel LeasePlan ČR Martin Brix. I u leasingu navíc stoupají úroky, dosahují zhruba osmi procent.
I u nejprodávanějších vozů ceny rostou
Nejžádanějšími typy ojetých aut jsou v Česku Škoda Octavie nebo Fabie. Češi vyhledávají i Volkswagen Passat, Superb a také Golf. U všech pěti vozů se ceny zvyšovaly o desítky tisíc korun. Octavia je v bazaru v průměru o 96 tisíc dražší, za Fabii pak lidé zaplatí téměř dvojnásobek toho, co v roce 2020. Podobně zdražily i zbývající tři modely.
První mezi nejprodávanějšími novými vozy je před Octavií menší Fabia. Oblíbené jsou také modely Škoda Kamiq, Hyundai i30 a Škoda Karoq. I u nových aut ale pořizovací ceny poskočily nahoru. Fabia vyjde o zhruba 35 tisíc dráž. Jde ale o srovnání dvou generací a vyrábí se v jiné výbavě. Nejprodávanější typ výbavy u Hyundaie i30 pak vyjde asi o 20 tisíc dráž než loni v lednu.