Cesta k zvládnutí klimatické krize? Alternativní proteiny: maso z laboratoře nebo hmyz

Snížit náročnost produkce naší stravy na krajinu je do jisté míry móda, dost možná ale i cesta k záchraně planety. V nejvyšší míře se to týká masa. Výroba hovězího, vepřového či kuřecího, které nejčastěji konzumujeme dnes, je výrazným emitentem skleníkových plynů. Zemědělství celkově způsobuje pětinu globálních emisí, živočišná produkce pak v rámci zemědělství zaujímá šedesát procent. Tyto hodnoty lze snížit například i konzumací alternativ. I o nich je nový díl publicistického pořadu Bilance.

Na vývoji kultivovaného, laboratorního, chcete-li umělého masa pracuje dnes už asi stovka společností po světě, mezi nimi i tuzemská firma Bene Meat Technologies. „Do konce příštího roku bychom měli být schopni produkovat analogii mletého masa. Svatý grál, čímž myslím opravdovou flákotu masa, bychom mohli dokázat vyprodukovat do pěti let,“ říká její jednatel Roman Kříž.

Na začátku výroby umělého masa je biopsie, jíž se odebere kousek svalové tkáně živého zvířete. V bioreaktoru za určitých podmínek je možné tkáň množit.

Dnes v Bene Meat dokáží kultivovat maso ve formě shluků svalových buněk, malých kuliček na lžičku. V laboratořích v pražské Hostivaři se asi čtyři desítky vědců a výzkumných pracovníků ovšem nesoustřeďují primárně na maso samotné, ale na produkci takzvaného kultivačního média. Právě s ním chtějí spíš na trhu prorazit.

Kultivační médium, v podstatě roztok o určitých vlastnostech, je potřebný jako výživa pro svalové buňky. Výzkumníci řeší, jak vytvořit efektivní, levné a hlavně eticky přijatelné sérum, díky kterému by šlo ve velkém umělé maso produkovat.

Méně preferovanou cestou je takzvané fetální bovinní sérum získávané z krevní plazmy plodu nenarozeného telete – zde se ale naráží právě na etiku takové praxe. Alternativou jsou rostlinné roztoky. Pokud by se toto Bene Meat v blízké budoucnosti podařilo, bude celý projekt považovaný za úspěšný.

28 minut
BILANCE: Budoucnost jídla a jídlo budoucnosti
Zdroj: ČT24

Klíč k úspěchu: cena

Produkovat maso jako takové by brzy neměl být velký problém. Otázkou, kterou se všichni zaobírají je ale to, aby takové maso bylo široce dostupné. Už v roce 2013 nizozemská Mosa Meat a její vědecký tým finančně podporovaný například i spoluzakladatelem Googlu Sergejem Brinem, představili světu své řešení laboratorního masa.

Shromáždit 20 tisíc svalových vláken hovězího do kompaktního burgeru je tehdy vyšlo na v přepočtu 6,5 milionu korun. Dnes je Mosa Meat údajně schopna srazit cenu na v přepočtu stovky korun. Komerčnímu rozšíření nyní stojí v cestě certifikace u úřadů.

Většina projektů má momentálně společné to, že jsou zajímavou kořistí pro investory. Další perspektivní firmou je například izraelská Aleph Farms. Jejím investorem je mimochodem hollywoodská hvězda Leonardo DiCaprio. Peníze Billa Gatese zase pomáhají rozvoji americké Memphis Meats. I to značí jistou důvěru v to, že právě umělé maso je cesta. Oceňuje to i burza. Například akcie fondu Agronomics, který se specializuje na nákupy firem na náhražky masa, vzrostly od začátku roku o padesát procent.

Laboratorní maso má být udržitelnější než současné konvenční chovy dobytka na maso. Ty vyžadují mimo jiné velký prostor. Podle Kříže je na produkci jednoho kilogramu hovězího masa potřeba čtyřicet metrů čtverečních. Pokud se zemědělská plocha využije pro pěstování výživy pro svalové buňky je jí potřeba pouze desetina.

Larvu nebo cvrčka?

Podobnou cestou jdou i úvahy o větší konzumaci hmyzu. Některé regiony světa s tím historicky nemají problém, podle OSN má jít o preferovanou a podporovanou cestu i třeba pro střední Evropu včetně Česka. Benefit konzumace hmyzu pro planetu je opět snížení emisí a náročnosti na prostor.

Byznysu s cvrččím proteinem jako potravinou budoucnosti se věnuje i česká firma Sens. Na vertikální farmě v Thajsku získává proteinový prášek, který přidává do výsledných produktů – třeba těstovin nebo tyčinek.

„Cvrččí protein jsme si zvolili, protože má vysoké procento bílkovin a má zároveň nejméně výraznou chuť, čili když se přidá do produktů, které už známe, tak v nich vůbec není cítit,“ popisuje zakladatel českého startupu Sens Foods Radek Hušek. „Máme už skutečně dopočítáno, že to může být nejlevnější živočišný zdroj bílkovin,“ dodává. Teď ještě zbývá, aby dost lidí na svačinu z cvrčků našlo odvahu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 32 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...