D1 na Benešovsku je na dva dny zavřená. Do kolony před objížďkou narazil kamion, jeho řidič zemřel

Události: Mezi Mirošovicemi a Ostředkem se kvůli bourání mostu nedá jezdit (zdroj: ČT24)

Dálnice D1 byla v neděli odpoledne dvě a půl hodiny uzavřena kvůli tragické nehodě od 41. po 34. kilometr ve směru na Prahu. Následující úsek až k Mirošovicím je také uzavřen, a to plánovaně a obousměrně – kvůli demolici mostu přerušilo Ředitelství silnic a dálnic provoz od sobotního večera na 48 hodin. Dálnice před sjezdem na objízdnou trasu u Ostředka byla znovu zprůjezdněna bez omezení před 18:00.

Nehoda na dálnici D1 se stala nedaleko od křižovatky Ostředek, kde musí všechna auta sjíždět. Souvisela s kolonou, která se před sjezdem na objížďku vytvořila. Přestože by se zde neměly objevit kamiony s výjimkou místní obsluhy – vzhledem k tomu, že auta nad 12 tun mají sjíždět již u Humpolce – havarovaly podle informací silničářů hned dva. Nabouraný je také autobus a osobní auto.

Podle policie způsobil nehodu právě řidič jednoho z kamionů. „Nedobrzdil a narazil do kolony stojících vozidel. Sám bohužel utrpěl zranění neslučitelná se životem,“ uvedla policejní mluvčí Lucie Nováková.

U nehody přistál vrtulník záchranné služby. Mluvčí hasičů Vladimíra Kereková ale oznámila, že člověk, kterého hasiči vyprošťovali, zemřel. Mluvčí středočeských záchranářů Petra Homolová doplnila, že sanitky odvezly do nemocnic ke kontrole bez vážnějších zranění dvě děti a dva dospělé. 

Auta uvězněná před nehodou na D1
Zdroj: ČT24

Jedním pruhem byla dálnice zprůjezdněna před čtvrtou odpoledne. Řidiči, kteří nestihli sjet a museli čekat na její otevření přímo na dálnici, na ní strávili až dvě a půl hodiny. Trápilo je vedro, někteří si stěžovali, že nemají vodu. Bez omezení pak byl po úklidu vozovky provoz krátce před 18:00. 

ŘSD bourá most, po objížďce pro osobní auta jezdí i kamiony, i když nemají

ŘSD zdůvodnilo nutnost uzavřít dálnici mezi Mirošovicemi a Ostředkem demolicí nadjezdu nad dálnicí. Oproti jiným nadjezdům, k jejichž zbourání stačila noční uzavírka, je konstrukce tohoto složitější a její rozebrání zabere více času.

„Jako když rozkládáte Lego, budeme to muset postupně kostičku po kostičce rozebrat a snést dolů. To znamená, že budeme jednotlivé prvky rozřezávat, uvazovat na těžký jeřáb a postupně odvážet pryč,“ přiblížil stavbyvedoucí z Metrostavu Zdeněk Novosad.

Oficiální objízdná trasa pro vozidla do 12 tun vede od dálniční křižovatky u Ostředku po silnici II/110 do Benešova a odtud po silnici I/3 zpět na dálnici, tato objížďka je obousměrná. Pro kamiony je vyhlášena delší objízdná trasa, měly by jezdit výhradně po silnicích I. třídy a po dálnici D3 přes Tábor a Pelhřimov. Ve směru na Prahu by tedy měla nákladní doprava sjízdět již u Humpolce na 90. kilometru.

Zkušenosti řidičů i policie z trasy určené pouze pro osobní auta – a ostatně i odpolední nehoda, která se stala v úseku, kam by kamiony vůbec neměly dojet, ale havarovaly zde dva – však ukazují, že někteří řidiči nákladních vozidel vyznačenou trasu nerespektují. Řidič jednoho z kamionů tvrdil, že nevěděl, kde by měl z dálnice odbočit, a pouze jel za dalšími kamiony. Poukázal, že na dopravu a její odklánění nedohlížela policie.

Policie podle mluvčí Novákové během dne přijala několik oznámení na výskyt kamionů na objízdné trase určené pouze pro vozidla do 12 tun. Protože se kamiony na některá místa sotva vejdou, vznikají podle ní na trase kolony.

Kamionů by se ovšem mělo nyní na silnicích v celém Česku pohybovat minimum. Další policejní mluvčí Milan Bajcura připomněl, že Česká republika zakazuje jízdu kamionů na dálnicích a silnicích I. třídy v neděli a ve státní svátky v době od 13:00 do 22:00 hodin. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl uvedl, že i s ohledem na to byla dvoudenní uzavírka D1 naplánována.