Smartwings získaly úvěr za dvě miliardy korun

Letecká společnost Smartwings získala úvěr za dvě miliardy korun, 80 procent z něj bude garantovat státní záruka. Úvěr poskytnou čtyři tuzemské banky. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze zajistí čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace. Uvedla to v pátek společnost Smartwings. Celkové financování by tak mělo převýšit závazky společnosti, které jsou kolem 6,6 miliardy korun.

Další tuzemská letecká společnost ČSA, která je dceřinou firmou Smartwings, v minulých týdnech naopak kvůli dluhům skončila v úpadku.

Podle mluvčí Smartwings Vladimíry Dufkové je úvěr přesně dvě miliardy korun. Upřesnila tak původní informaci serveru zdopravy.cz o částce 1,92 miliardy korun. Splatnost úvěru je šest let. Největší část poskytla UniCredit Bank, zapojily se také Komerční banka, ČSOB a Česká spořitelna. Většinu úvěru ovšem bude garantovat státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP). Smartwings za to státnímu podniku zaplatí 200 milionů korun.

Součástí transakce je podle Smartwings také dohodnutá podpora od českých akcionářů, zejména firmy Unimex Group. Společnost dále počítá s pomocí od leasingových společností a s postupující restrukturalizací podniku. To vše by mělo aerolinkám zajistit dalších pět miliard korun. Tyto zdroje by spolu s úvěrem měly převyšovat všechny závazky společnosti a zároveň vytvořit rezervu pro obnovování provozu.


„Jedná se o klíčový milník pro společnost Smartwings po ročním boji s dopady pandemie koronaviru. Čerpání půjčky završuje proces moratoria a umožňuje Smartwings pokračovat v provozu v následujícím období. Vážíme si důvěry, kterou v této složité době v nás mají tuzemské banky ve spolupráci s EGAP,“ řekl předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně.

Krize donutila Smartwings už vloni k propouštění. Firmu opustilo 481 pracovníků, další odešli na neplacené volno. Dosud byla firma pod ochranným moratoriem, to v pátek vypršelo.

Stát speciální pomoc pro leteckého dopravce odmítl

Na státní záruky naopak nedosáhly ČSA. Společnost tak na rozdíl od mateřské firmy nedosáhla na komerční úvěr a soud na její vlastní návrh v závěru února zahájil insolvenční řízení. ČSA jsou nyní v úpadku, jejím insolvenčním správcem je společnost INSKOL z Karviné. Aerolinky dluží 1,8 miliardy korun, její vlastníci deklarovali snahu o její reorganizaci a záchranu.

Skupina Smartwings, do které patří i ČSA, v minulých týdnech a měsících žádala o pomoc stát, poukazuje přitom na pomoc aerolinkám v zahraničí. Letos navrhovala například zřízení kompenzačního programu v hodnotě půl miliardy korun za zrušené lety z loňského jara. Stát však speciální pomoc pro leteckého dopravce odmítl.

Smartwings a ČSA patří do skupiny Smartwings Group. Ta patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl ve skupině drží čínská investiční společnost Citic Europe.

Vysoký úvěr získala i Liberty Ostrava

Nejvyšší možný úvěr ze záručního programu Covid plus dvě miliardy korun získaly podle informací ČTK dosud jen dvě firmy. Kromě letecké společnosti Smartwings byla loni půjčka v této výši schválena hutnickému podniku Liberty Ostrava. Za úvěry ručí stát prostřednictvím Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP). Program je otevřen do 30. června, peníze nejsou zdaleka vyčerpány.

EGAP zatím od vlády na záruky získal čtyři miliardy korun, ze kterých může poskytnout krytí za 50 miliard korun. Podle posledních zveřejněných statistik České národní banky k 28. únoru bylo v programu schváleno 72 žádostí za 12 miliard korun. Firmy dosud čerpaly 9,5 miliardy korun. Banky ke konci února evidovaly 131 přijatých žádostí za přibližně 24 miliard korun.

Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) v pátek informoval,že britská a česká vláda se budou vzájemně informovat o situaci kolem oceláren Liberty Steel. Ty jsou třetím největším producentem oceli v Británii. V Česku vlastní právě podnik Liberty Ostrava. Britská vláda připravuje plány na záchranu oceláren Liberty Steel v případě kolapsu jejich mateřské společnosti GFG Alliance. Prioritou pro ČR je podle Havlíčka zachovat všech 6000 pracovních míst v ostravské huti.