Jak bude Praha vypadat zítra? IPR představil novou podobu hlavního města

„Praha zítra?“ je název výstavy v Centru architektury a městského plánování pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR). V pěti sekcích návštěvníkům ukazuje, jak by se v nadcházejících letech mohla změnit podoba metropole. Některé projekty se už realizují, další jsou teprve ve fázi studií. Ve většině případů je investorem hlavní město.

Video Události
video

Události: IPR představil novou podobu hlavního města

Do Prahy sice turisté jezdí především za historií, plánem urbanistů je ale metropoli obohatit o moderní stavby a rekultivovat ty stávající.

Nové čtvrti, propojení i náměstí

Vize budoucnosti se vztahují na metro D, železniční spojení na letiště i městský okruh. V plánu je ale také vybudování dvou mostů. Ten Dvorecký bude začínat za Žlutými lázněmi kousek od Podolského bazénu, pokračovat bude šikmo přes Vltavu na Prahu 5 k místu, kterému se říká Lihovar.

Plánuje se také rekonstrukce Kongresového centra a vybudování koncertního sálu s místem pro 1600 diváků.

Nová budova Kongresového centra Praha, jejíž podoba vzešla z otevřené architektonické soutěže s mezinárodní účastí, bude sloužit kongresům, konferencím, společenským akcím a zejména výstavám, jež zpravidla doprovázejí kongresový program.
Zdroj: Architekt OCA Arquitectos Barcelona scp., lokální architekt CMC - David Chisholm

Do Vltavské filharmonie se bude nejlépe dostávat vlakem. A to třeba i přímo z letiště. Podle nových plánů by totiž dráha měla ústit přímo tam. Hned za ní vznikne nová obytná čtvrť Bubny-Zátory.

„Měla by to být čtvrť, která by měla umožňovat to paradigma toho města krátkých vzdáleností. Kde můžete bydlet, pracovat i se rekreovat,“ řekl náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (TOP 09).

Prostředkem Vítězného náměstí nově nepovedou tramvaje
Zdroj: IPR Praha
Autor: Pavel Hnilička Architekti s.r.o.

Středem kruhového objezdu na Vítězném náměstí v pražských Dejvicích by v budoucnu neměla jezdit tramvaj. Změnu čeká i pásmo ulic od Národní po Revoluční, kterému urbanisté říkají Hradební korzo.

„Je to i historicky jedna z nejvýznamnějších obchodních ulic. Byla to významná promenáda a na tom významu nic neztratila. Jen to tu tak nevypadá,“ vysvětlil ředitel IPRu Ondřej Boháč.

Nová linka pražského metra povede v severojižním směru částečně paralelně se stávající linkou C. Délka trati bude 10,6 km s devíti běžnými a jednou přestupní stanicí na Pankráci.
Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Cílem je prostor sjednotit, vysadit do něj zeleň, usměrnit stánky obchodů a také zlepšit podmínky pro veřejnou dopravu, chodce i cyklisty.