Jak bude Praha vypadat zítra? IPR představil novou podobu hlavního města

Události: IPR představil novou podobu hlavního města (zdroj: ČT24)

„Praha zítra?“ je název výstavy v Centru architektury a městského plánování pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR). V pěti sekcích návštěvníkům ukazuje, jak by se v nadcházejících letech mohla změnit podoba metropole. Některé projekty se už realizují, další jsou teprve ve fázi studií. Ve většině případů je investorem hlavní město.

Do Prahy sice turisté jezdí především za historií, plánem urbanistů je ale metropoli obohatit o moderní stavby a rekultivovat ty stávající.

Nové čtvrti, propojení i náměstí

Vize budoucnosti se vztahují na metro D, železniční spojení na letiště i městský okruh. V plánu je ale také vybudování dvou mostů. Ten Dvorecký bude začínat za Žlutými lázněmi kousek od Podolského bazénu, pokračovat bude šikmo přes Vltavu na Prahu 5 k místu, kterému se říká Lihovar.

Plánuje se také rekonstrukce Kongresového centra a vybudování koncertního sálu s místem pro 1600 diváků.

Nová budova Kongresového centra Praha, jejíž podoba vzešla z otevřené architektonické soutěže s mezinárodní účastí, bude sloužit kongresům, konferencím, společenským akcím a zejména výstavám, jež zpravidla doprovázejí kongresový program.
Zdroj: Architekt OCA Arquitectos Barcelona scp./lokální architekt CMC - David Chisholm

Do Vltavské filharmonie se bude nejlépe dostávat vlakem. A to třeba i přímo z letiště. Podle nových plánů by totiž dráha měla ústit přímo tam. Hned za ní vznikne nová obytná čtvrť Bubny-Zátory.

„Měla by to být čtvrť, která by měla umožňovat to paradigma toho města krátkých vzdáleností. Kde můžete bydlet, pracovat i se rekreovat,“ řekl náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (TOP 09).

Prostředkem Vítězného náměstí nově nepovedou tramvaje
Zdroj: IPR Praha/Pavel Hnilička Architekti s.r.o.

Středem kruhového objezdu na Vítězném náměstí v pražských Dejvicích by v budoucnu neměla jezdit tramvaj. Změnu čeká i pásmo ulic od Národní po Revoluční, kterému urbanisté říkají Hradební korzo.

„Je to i historicky jedna z nejvýznamnějších obchodních ulic. Byla to významná promenáda a na tom významu nic neztratila. Jen to tu tak nevypadá,“ vysvětlil ředitel IPRu Ondřej Boháč.

Nová linka pražského metra povede v severojižním směru částečně paralelně se stávající linkou C. Délka trati bude 10,6 km s devíti běžnými a jednou přestupní stanicí na Pankráci.
Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Cílem je prostor sjednotit, vysadit do něj zeleň, usměrnit stánky obchodů a také zlepšit podmínky pro veřejnou dopravu, chodce i cyklisty.