Na některých tratích se bude jezdit 200 kilometrů za hodinu. První úsek bude na koridoru do Plzně

Na české železnici se začne zřejmě už v srpnu zkoušet 200kilometrová rychlost. Správa železnic ji plánuje zavést na přibližně pětikilometrovém úseku okolo Ejpovického tunelu na trati z Plzně do Prahy. Vytipovány už jsou ale i další a delší úseky. Naposledy se rychlost na českých tratích zvedala už před čtvrt stoletím, a to na 160 kilometrů za hodinu. 

Video Události
video

Události: Zvyšování rychlosti na železnici

Běžné vlaky jezdí Ejpovickým tunelem zatím pouze omezenou rychlostí, nově by se v něm mohlo jezdit až 200 kilometrů za hodinu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ho proto testovala speciálním měřícím vagonem.

Posádka v něm sleduje sběrač, který klouže po troleji. Právě na tyto dva prvky, které vedou proud do lokomotivy, působí největší síly a tlaky, v tunelu obzvlášť. Je to vidět i pouhým okem. Vlak je z čtyřkilometrového tunelu venku za devadesát sekund. 

Každý milimetr se počítá a může rozhodnout o tom, jakou rychlost v něm nakonec povolí. Výsledky ve vagonu zaznamenává hned několik počítačů. Vlak tunelem projede šestkrát, nesmí se ale na trati potkat s žádným jiným, aby to nezkreslilo měření. Test podle železničářů dopadl nadějně.

„Je to jeden z prvních kroků, abychom mohli testovat i avizovanou dvousetkilometrovou rychlost,“ říká mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Pro dvousetkilometrovou rychlost třeba nesmějí být na trati přejezdy, jen nadjezdy. Správa železnic má vytipovány tratě, které upraví, hotové by mohly být za pět let.

Podle informací z loňska železničáři prověřovali nutné úpravy pro rychlost 200 km/h na úsecích Choceň–Uhersko, Břeclav–Vranovice, Olomouc–Dluhonice, Sudoměřice–Votice a úsek Soběslav–Doubí, Nemanice–Ševětín. 

I tyto úseky však vyžadují řadu stavebních úprav: jde zejména o již zmíněné odstranění všech úrovňových křížení se silnicemi. Železničáři také musí prověřit všechny mosty a samotné koleje, zda vydrží při zvýšené rychlosti pravidelný provoz. Vedle toho se musí upravit také nástupiště, zabezpečovací zařízení i trakční vedení.