U Plzně praská povrch dálnice. Silničáři chystají opravy, potrvají pět let

Dálnice D5 je popraskaná a silničáři ji začnou opravovat. Trhliny jsou patrné na jejím povrchu mezi Plzní a Rozvadovem, tedy v úseku otevřeném ve druhé polovině 90. let. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude komunikaci opravovat postupně během příštích pěti let. Není to první problém na dálnici mezi Plzní a německými hranicemi, řidiči zde již několikrát „skákali“ kvůli výrazným schodům, které se vytvořily v horkých létech.

Trhliny se v cementobetonovém krytu dálnice D5 objevují od 90. kilometru až k hranicím, tedy v celém jedenašedesátikilometrovém úseku otevřeném v listopadu 1997. Ředitelství silnic a dálnic avizovalo, že nechá celý úsek opravit. Pracovat se na D5 bude pět let, na různých místech se plánují různě velká omezení.

„V místech, kde je vozovka ještě v dobrém stavu, ale mikrotrhliny se objevují, bude prováděn pouze překryv mikrokobercem. V případě, že již dochází k rozpadu na hranách a příčných spárách, bude zfrézováno pět centimetrů a položeno osm centimetrů nové asfaltové vozovky,“ uvedl ředitel úseku kontroly kvality Ředitelství silnic a dálnic Jiří Hlavatý. Přiznal přitom, že o pozvolném praskání povrchu dálnice ví ŘSD od roku 2010. Ujistil však, že jsou problémy povrchové a spodní vrstvy D5 jsou v pořádku.

Pro řidiče znamenají ohlášené opravy D5 řadu omezení. Tam, kde postačí položit mikrokoberec, potrvá omezení nanejvýše měsíc. Větší opravy, které se provádějí od sjezdu po sjezd, však potrvají až čtyři měsíce. Práce začnou v dubnu, letos by měly probíhat mezi 124. a 136. kilometrem a mezi 144. a 151. kilometrem, kde je třeba nejvíc zásahů.

3 minuty
UDÁLOSTI: 60 kilometrů dálnice D5 z Plzně do Rozvadova musí silničáři opravit
Zdroj: ČT24

Problém mikrotrhlin je především v tom, že se pozvolna zvětšují a zatéká do nich voda. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla jsou mikrotrhliny „závadou, která vzniká na základě jedné konkrétní dříve používané technologie pokládky cementobetonového povrchu“. Upřesnil, že se metoda tažené juty používala do roku 2012, a to nejen v Česku. „Podobné následky jsou řešené v řadě evropských zemí,“ ujistil mluvčí.

Silničáři zároveň odmítli, že by se podobné problémy jako na D5 vyskytly i na čerstvě modernizovaných částech dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, kde ovšem lze praskliny také nalézt. „Na D1 se používá technologie vymetaného betonu. Ve finální fázi po pokládce tam projíždějí kartáče, které pěkně uzavírají povrch a zároveň obnažují kamenivo, což zlepšuje protismykové vlastnosti a zamezuje vzniku mikrotrhlin,“ řekl Hlavatý.

Podobné problémy jako na D5 naopak připouštějí silničáři na dálnici D35 mezi Olomoucí a Lipníkem nad Bečvou zprovozněné mezi lety 1997 a 2003 a také na jihozápadní části Pražského okruhu otevřené v roce 2010. U Olomouce se vozovka již opravuje, novější Pražský okruh silničáři zatím jen sledují. „Nastavili jsme novou metodiku na údržbu betonových vozovek. Budeme provádět i impregnace,“ uvedl Jiří Hlavatý.

Další problémy D5: Ve vedrech dálnice praskala

Úsek dálnice D5 z 90. let je problematický dlouhodobě – špatně se vyrovnává s rozmary počasí. Naposledy loni koncem května, v době, kdy se střídaly prudké deště a vedra, se na 98. kilometru vytvořil schod. Na šesti deskách nastala prudká alkalická reakce poté, co se voda při prudkém dešti dostala do spodních konstrukčních vrstev. V letech 2010 a 2012 se D5 v horkých letních dnech vyboulila také na 119. kilometru.

obrázek
Zdroj: ČT24

Dálnice D5 je jednou ze čtyř zcela dokončených dálnic v Česku (spolu s D2, D10 a D46). Její stavba začala v 70. letech, první úsek z Prahy k Rudné je v provozu od roku 1983. V roce 1995 vedla dálnice z Prahy k Ejpovicím, kde na ni navázal přivaděč z Plzně. Mezi Plzní a Rozvadovem se začalo po dálnici jezdit v listopadu 1997 – i když šlo o tři stavební úseky, byla celá jedenašedesátikilometrová část otevřena naráz. Zcela dokončit D5 se podařilo až po dalších devíti letech, kdy byl zprovozněn dálniční obchvat Plzně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 4 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 5 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 6 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Putin odvolal velvyslance v Česku Zmejevského, nahradí ho Ponomarjovová

Šéf Kremlu Vladimir Putin odvolal z postu ruského velvyslance v Česku Alexandra Zmejevského, který funkci zastával od roku 2016. Novou velvyslankyní v Praze jmenoval Annu Ponomarjovovou. Vyplývá to z prezidentských dekretů s úterním datem, které zveřejnil Kreml.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Odvolací soud zrušil trest muži, který sliboval levnější elektřinu

Odvolací Krajský soud v Brně zrušil trest pro bývalého ředitele společnosti Energie pod kontrolou Davida Tejmla, který sliboval obcím, městům nebo školám výhodnější nákup elektřiny. Případem se bude muset znovu zabývat prvoinstanční soud. České televizi to sdělila mluvčí odvolacího soudu Klára Belkovová s tím, že bude třeba doplnit důkazy.
před 13 hhodinami

Macinka potvrdil, že trvá na Turkovi ve vládě

Předseda Motoristů a ministr zahraničí Petr Macinka se setká s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a kandidátem Motoristů na ministra životního prostředí Filipem Turkem do středy 7. ledna. V tom termínu je v plánu novoroční oběd Babiše s prezidentem Petrem Pavlem, jehož výhrady k Turkovi budou tématem zmíněných jednání. Macinka to sdělil novinářům v Černínském paláci. Turek podle něj zůstává jediným kandidátem strany do čela ministerstva.
před 13 hhodinami
Načítání...