Po delším volnu se děti vrací do období prověrek. Je lepší ptát se jich, jaký výsledek chtějí, říká psycholožka

Po delších vánočních prázdninách se školáci ve čtvrtek vrátí do tříd. Navíc mají před sebou pololetní testy, které shrnují učivo za uplynulý půlrok. Rodiče nemusí na děti s přivyknutím na opětovný režim spěchat a spíš než tlačit do jedniček stojí za to ptát se dítěte, co by samo považovalo za dobrý výsledek. Nejen tento podnět nabídla rodičům ve Studiu 6 psycholožka a psychoterapeutka Magdalena Dostálová.

Video Studio 6
video

Studio 6: Je dobré se ptát dětí, jaký výsledek chtějí ve škole dosáhnout, doporučuje psycholožka

„Já bych se dítěte ptala, co ono samo považuje za dobrý výsledek, co by jemu samotnému stačilo. Podle toho je pak dobré se jako rodič orientovat, pomoci mu třeba dotáhnout se k tomu jeho ideálu. Ale na druhou stranu s ním také mluvit o tom, že když tohoto ideálu nedosáhne teď, není to konec světa,“ zmínila Magdalena Dostálová.

Podle jejích slov jsou děti poměrně flexibilní a i po delším volnu v zimních měsících jsou schopny si rychle zvyknout na brzké vstávání.

„Můžeme jim jako rodiče pomoci tím, že den nebo dva před nástupem do školy s nimi budeme, řekněme, nacvičovat školní režim. To neznamená, že je budeme budit v 6 hodin ráno. Ale vrátíme se třeba k tomu, že má dítě školní tašku, nachystá si věci, budeme uvažovat o tom, co ho ve škole čeká. Možná i malinko upravíme režim třeba tím, že nemusí jít spát tak pozdě jako o prázdninách, které jsou volnější,“ doporučuje psycholožka.

Návrat po prázdninách považuje Magdalena Dostálová spíše za sociální. Tedy dítě se až tolik nezaměřuje na prospěch a učivo, jako spíš na to, že opět uvidí své spolužáky a budou se s nimi moct podělit o zážitky. „Těší se spíš na to, co měli ostatní děti pod stromečkem a podobně,“ poznamenala Magdalena Dostálová ve Studiu 6.

Rodiče se mají zajímat o to, co se dítě naučilo

Připomněla také, že jsou různé typy dětí ve vztahu ke způsobu učení se. Některé jsou hodně vizuální a pomáhá jim si vypisovat nebo graficky upravovat zápisky, jiné dítě si o učivu zas potřebuje povídat. „Další zas potřebuje zapojit motoriku a více se hýbat. V tomhle může být rodič dobrý asistent, stejně tak i učitel, případně pedagogicko-psychologická poradna,“ zmínila. Rozhodně ale považuje za užitečné, aby se rodiče zajímali o to, co se dítě naučilo.

Magdalena Dostálová poukázala i na to, že dnešní děti musejí zpracovávat mnohem více informací, než tomu bylo u jejich rodičů. A to i přesto, že se objem učiva nijak nezvýšil. „Dítě je zahlceno informacemi z okolního světa, což my jsme jako děti nebyly,“ podotkla psycholožka s tím, že škola už není jediným zdrojem informací.