V Karlových Varech se musí zbourat Doubský most. Ťok nařídil mimořádnou kontrolu všech podobných mostů

Doubský most v Karlových Varech musí být stržen a nahrazen novým, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Podle něj ovšem vady ukázala až druhá diagnostika. Proto nařídil mimořádnou kontrolu všech mostů ze 60. až 80. let, které vzniky podobnou technologií. Uvedl to po setkání s ředitelem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Experti zkontrolují zhruba tisícovku mostů.

Video Události
video

Události: V Karlových Varech musí zbourat Doubský most

„Tento most prošel diagnostikou a byl určen k tomu, že bude opraven. Když se ale odkryla vrchní vrstva a udělala se podle plánu druhá diagnostika, tak se ukázalo, že je nosná konstrukce natolik poškozená, že  most budeme muset zbourat a postavit nový,“ uvedl Ťok na brífinku.

Doubský most byl podle ministra vyprojektován v roce 1964 a dostavěn v roce 1969. „Což je to kritické období, kdy se začaly používat předepínané konstrukce. Máme informace, že podobné problémy s tímto typem mostů z tohoto období mají všechny evropské státy,“ dodal Ťok.

Dodal, že některé skryté vady se na mostech nedají běžnou kontrolou detekovat: „Proto jsem nařídil na všech mostech, které jsou ve správě ŘSD a SŽDC, aby se udělala mimořádná kontrola. Bude se týkat mostů této konstrukce z období 60. až 80. let, chceme si být jistí, že tam nebude žádná skrytá vada.“

Video Studio 6
video

Brífink: Ministr dopravy nařídil mimořádnou kontrolu silničních a železničních mostů

Kontroly prověří 400 mostů na železnici a dalších 600 na dálnicích a silnicích, přičemž se zaměří především na kanálky, v nichž jsou vedena opěrná lana. Šéfové SŽDC a ŘSD odhadují, že celá akce potrvá přibližně půl roku. Pád mostů, jako v italském Janově, ale podle nich nehrozí.  

Ministerstvo dopravy bude apelovat i na správce silnic II. a III. třídy, aby provedli podobnou kontrolu. „Zejména tam, kde vedou nad dálnicemi a železnicemi, protože i tam je podobný typ mostů,“ dodal Ťok.

  • ŘSD má na starosti zhruba 5000 mostů, přičemž šest z nich na silnicích 1. třídy je v havarijní stavu. Tyto mosty jsou podle silničářů uzavřeny a budou opraveny nebo nahrazeny novou stavbou.
  • Na železnici není podle železničářů v havarijní stavu žádný most, aktuálně je 361 z nich opravováno.
  • Stát letos na modernizaci mostů uvolní až 1,5 miliardy korun.
  • Celkem je v Česku skoro 18 tisíc silničních a více než 6750 železničních mostů.

Doubský most, který je hlavní spojnicí přes řeku Ohři mezi dálnicí D6 a silnicí na Plzeň, je od letošního dubna kvůli rekonstrukci uzavřen. Uzavírka, která způsobovala značné dopravní komplikace, měla skončit v listopadu.

Karlovarský primátor: Někdo zásadně pochybil, jde o nepochopitelný krok

Aktuální rozhodnutí o zbourání mostu proto považuje karlovarský primátor Petr Kulhánek za nepochopitelný krok: „Připravit rekonstrukci zásadní dopravní spojnice v 21. století tak, že po čtyřech měsících uzavírky přijdu na to, že je most třeba snést a postavit nový, je z mého pohledu naprosto neomluvitelné a někdo v celém procesu zcela zásadně pochybil. Výsledkem bude o rok déle trvající komplikovaná situace v dopravě v této části města a s ní související poškozování komunikací a životního prostředí na dlouhých objízdných trasách,“ kritizoval primátor.

Podle Kulhánka je ještě vážnějším problémem nemožnost rekonstrukce Dvorského mostu, která je připravená na rok 2019. Dvorský most nyní slouží jako alternativa k Doubskému, zároveň však stav jeho konstrukce potřebuje urgentní rekonstrukci. Ta měla začít právě v návaznosti na dokončení mostu Doubského.

Kulhánek chce vědět, kdo je za pochybení zodpovědný. Požaduje také zajištění průchodu chodců přes Doubský most do doby, než bude snesen, a následné vybudování lávky pro průchod lidí během rekonstrukce.

Karlovarský kraj přijal smířlivější stanovisko: „Nutnost demolice mostu v karlovarském Doubí vzhledem k novým informacím o jeho špatném technickém stavu bere Karlovarský kraj na vědomí,“ uvedl na Facebooku náměstek hejtmanky Martin Hurajčík (ANO).

Pro motoristy i chodce jde o nepříjemnou zprávu. „Nicméně je dobře, že se na problém přišlo ještě v začátku rekonstrukce,“ poznamenal náměstek hejtmanky. Kraj podle něj doufá, že se ministerstvu dopravy, respektive ŘSD podaří vybrat zhotovitele nového mostu co nejdříve.