Nádraží čili policejní služebna. Začíná velké stěhování úředníků ke kolejím

UDÁLOSTI: Do nádražních budov se má postupně stěhovat dvanáct tisíc úředníků (zdroj: ČT24)

Obrovské nádražní budovy a hrstka železničářů, kteří je nevyužijí ani z poloviny. Současnou situaci, která vede k chátrání mnoha historických budov, chce Správa železniční dopravní cesty změnit tím, že do nádražních budov přivede úředníky. První vlaštovkou je nepotřebná budova na prostějovském nádraží, kterou převzala policie a vznikne v ní nová služebna.

Obvodní policejní oddělení Prostějov 2 bude naplno fungovat na prostějovském hlavním nádraží od počátku příštího roku. Již nyní ale policie prostory formálně převzala, aby je mohla na novou roli připravit. Ze starého objektu na periferii se blíže centru přestěhuje 40 policistů.

Předání části prostějovského nádraží, pro které již nemají využití železničáři, má předznamenat smršť. Poskytnout prostory jiným státním složkám. Již dříve avizoval Tomáš Drmola z vedení SŽDC, že správa jedná s teplickým finančním úřadem, že by se přestěhoval na městské nádraží. Ani tím by to ale zdaleka nemělo skončit. „Aktuálně jedná SŽDC s 46 subjekty,“ upřesnila mluvčí železniční správy Kateřina Šubová.

Pro stát se tak otevírá vyhlídka na přestěhování tisíců úředníků z prostor, které mají leckdy draze pronajaté, do vlastního. Největší poptávka po nádražních kancelářích je v Praze – přes 7500 míst. Až 1200 úředníků by se mohlo přesunout na nádraží v Brně a téměř 700 v Ostravě.

Ve třech případech kromě Prostějova má o nádražní prostory zájem policie. Na menších nádražích se zase chystají klubovny, kanceláře pro neziskovky nebo informační centra. Místo nájmu se budou platit jen provozní náklady. V některých případech jde SŽDC sama příkladem a již začala využívat nádražní budovy pro své potřeby, které ovšem bezprostředně nesouvisejí s provozem konkrétní stanice. Například v pražských Vršovicích sídlí v nádražní budově i správa majetku SŽDC.

V mnoha případech ale nebude stěhování možné ihned. SŽDC loni převzala téměř tisíc nádražních budov od Českých drah, spokojena je však se stavem pouhých sedmi desítek. Ostatní musí projít rekonstrukcí, první velké opravy ale začnou až příští rok, leckde budou čekat ještě déle. Například rekonstrukci nádraží v Chebu plánují železničáři až po roce 2022.

Některé nádražní budovy by potom mohly převzít obce. Ty by pak zajistily, aby se nestávalo, že cestující v zimě mrznou před nádražím, protože je budova zcela zavřená a mrtvá. Podle ministra dopravy připadá v úvahu i možnost, že by vláda schválila jejich převody na obce za symbolickou cenu.