Repelent domorodců. Vědci zjistili, že tradiční bílé malby na těle odhání hmyz

Tradiční bílé pruhované malby na tmavé kůži, které jsou typické pro některé domorodé kmeny v Africe, Austrálii a některých částech Asie, odpuzují hmyz. Doposud neznámý efekt „zebřího“ motivu odhalili maďarští vědci z Univerzity Loránda Eötvöse. Pokožka s namalovanými bílými pruhy je podle nich pro ovády až desetkrát méně přitažlivá než snědá pleť.

Příslušníci domorodých kmenů praktikují při kulturních obřadech malbu na tělo už po generace. Světlým barvivem, které tradičně míchají z hlíny, křídy, popela a dobytčího hnoje, se totiž snaží zmírnit své tělesné teplo při pohybu ve vyhřátých buších a savanách.

Nově vědci přišli na to, že nápadné pruhované vzory působí také jako repelent a odpuzují kousavý hmyz, který nahá těla v přírodě přitahují. Na výzkum upozornil časopis Royal Society Open Science.

Už dříve bylo známé, že zebry přitahují kousavý hmyz mnohem méně než jednobarevná zvířata. Z toho důvodu se výzkumný tým pokusil zjistit, jestli „zebří motiv“ podobně funguje i u lidí.

Pro svůj výzkum autoři využili tři figuríny. První měla tmavou pleť, druhá světlou. Třetí byla tmavá s namalovanými bílými pruhy. Všechny tři figuríny pak výzkumníci potřeli tenkou vrstvou lepidla a uprostřed léta je umístili na louku.

Tmavá figurína byla pro ovády výrazně přitažlivější než pruhovaná

Po osmi týdnech vědci spočítali, kolik ovádů a jiných druhů kousavého hmyzu se na figuríny přilepilo. Výsledek přitom podle serveru Phys.org výzkumníky překvapil – figurína s tmavou pletí přitahovala ovády desetkrát víc než ta pruhovaná. Světlá figurína se umístila mezi nimi.

Autoři experimentu si výsledek vysvětlují tak, že bílé pruhy narušují polarizaci světla odráženého z lidských těl, a to je činí méně atraktivní pro ovády a další hmyz.

„Typické bílo-pruhované vzory na hnědé pokožce mají výhodu, že odpuzují krev sající ovády. Tyto vzory jsou totiž pro tento parazitní hmyz neatraktivní,“ napsali vědci v Royal Society Open Science.

Jeden z autorů výzkumu – Gábor Horváth z maďarské Univerzity Loránda Eötvöse – pro agenturu AFP řekl, že účelem tradiční malby na tělo není odpuzovat hmyz. Daný účinek je podle Horvátha pouze jejím šťastným vedlejším produktem.

„Jsme nicméně přesvědčeni, že tito lidé jsou si velmi dobře vědomi odpudivé vlastnosti, kterou malby na jejich těle vůči ovádům mají,“ dodal Horváth.