Německou železnici ochromí stávka strojvedoucích společnosti Deutsche Bahn (DB), nákladní doprava se zastaví ve středu večer a osobní ve čtvrtek nad ránem, vždy na 35 hodin. Oznámil to šéf odborů německých strojvedoucích GDL Claus Weselsky. Očekávat lze rozsáhlé výpadky vlaků nejen v Německu, ale také na spojích s Českou republikou.
Německou železnici poznamená od středy stávka. Zasáhne to i spoje s Českem
Délka protestu podle Weselského odpovídá základnímu požadavku na snížení týdenní pracovní doby právě na 35 hodin. Nákladní vlaky se zastaví ve středu v 18:00, ve čtvrtek v 02:00 se k protestu přidají také strojvedoucí osobních vlaků. Osobní spoje se opět rozjedou v pátek ve 13:00, nákladní vlaky o osm hodin dříve. Weselsky zároveň prohlásil, že další stávky budou následovat a že je odbory už nebudou oznamovat se 48hodinovým předstihem.
„Železnice už nebude spolehlivý dopravní prostředek,“ řekl odborář, podle něhož je stávka tím posledním prostředkem. Poznamenal, že odbory i přes snahu najít řešení u jednacího stolu neměly jiné východisko, neboť dráhy DB nebyly ochotny přistoupit ke kompromisům. „Společnost DB nám nenabídla nic,“ prohlásil odborář.
Minulý týden ve čtvrtek to byla naopak společnost Deutsche Bahn, která obvinila odboráře z neústupnosti a z odpovědnosti za krach rozhovorů.
Odbory a dráhy se na konci ledna po předchozích stávkách dohodly, že přinejmenším do 3. března budou pokračovat jednání a že strojvedoucí do té doby práci nezastaví. To se nyní po neúspěšných rozhovorech změnilo. Weselsky řekl, že odbory jsou nuceny vyhlásit další stávky.
Spor je o počet pracovních hodin i výši mzdy
Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 korun) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73 400 korun) kvůli inflaci.
DB v poslední veřejné nabídce navrhly zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení hodinového závazku již podmínily snížením mzdy. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 tisíc až 56 tisíc eur (1,14 až 1,42 milionu korun).