Indonéští vyšetřovatelé: Boeing 737, který se zřítil do Jávského moře, nebyl způsobilý k letu

Horizont ČT24: Podle vyšetřovatelů nebylo letadlo Lion Air způsobilé k letu (zdroj: ČT24)

Indonéští vyšetřovatelé uvedli, že Boeing 737 letecké společnosti Lion Air, který se na konci října zřítil se 189 lidmi na palubě, nebyl způsobilý k letu. Už dřív se spekulovalo o technické závadě. Při tragédii zemřeli všichni cestující i posádka. Přesná příčina neštěstí je ale nadále nejasná.

Indonésie vyzvala leteckou společnost Lion Air, jejíž letadlo se na konci října zřítilo do Jávského moře se 189 lidmi na palubě, aby zlepšila svou „bezpečnostní kulturu“. V předběžné zprávě k neštěstí indonéská komise pro dopravní bezpečnost vyzvala, aby aerolinky dodržovaly všechny bezpečnostní standardy. „Podle našeho názoru už letadlo nebylo způsobilé k letu a nemělo být zapojováno do provozu,“ uvedla komise.

„Společnost měla mechanickou závadu v průměru každé tři dny, přestože většina strojů byla nových. Odborníci na dopravu to vysvětlují tím, že nákupy nejnovější generace vyspělých letadel jsou k ničemu, pokud v rámci aerolinií nefunguje systém, který klade bezpečnost na první místo“ uvedla zpravodajka ČT v Asii Barbora Šámalová.

Studio ČT24 s leteckým publicistou a kapitánem Boeingu 737 Ladislavem Kellerem (zdroj: ČT24)

Podle leteckého publicisty a kapitána Boeingu 737 Ladislava Kellera se ale případné zanedbání údržby na asi dva měsíce starém stroji ještě nemělo čas projevit. „Ten stroj byl v podstatě nový a na každém novém stroji se může objevit v podstatě jakákoliv závada,“ říká.

Zpráva shrnuje výsledky dosavadního vyšetřování. Odpověď na otázku, co bylo příčinou neštěstí, ale nedává. Dokument obsahuje již dříve zveřejněné informace, podle kterých mělo letadlo společnosti Lion Air při svých posledních letech problémy s ukazatelem rychlosti a výšky letu.

Letadlo společnosti Lion Air, které mířilo z indonéské metropole Jakarty do letoviska u ostrova Sumatra, havarovalo krátce po startu. Nehodu nikdo ze 189 lidí na palubě nepřežil. Černou skříňku se už podařilo nalézt, potápěči ale stále pátrají po druhém přístroji, který zaznamenal rozhovor pilotů v kokpitu.

Podle agentury Reuters jde o druhou nejhorší leteckou nehodu v Indonésii po neštěstí z roku 1997, kdy po zřícení letadla u města Medan zemřelo 234 lidí.

Letecká společnost měla zakázaný vstup do vzdušného prostoru EU

Aerolinky Lion Air jsou jednou z nejmladších a největších leteckých společností v Indonésii, denně vypravují desítky letů, domácích i mezinárodních. Soukromá společnost byla založena v roce 1999 a od té doby měla dosud jednu nehodu se smrtelnými oběťmi. V roce 2004 zemřelo při přistávání jejího letadla ve městě Surakarta 25 lidí ze 163 osob na palubě.

V letech 2007 až 2016 byly Lion Air na seznamu leteckých společností, které mají s ohledem na evropské předpisy o bezpečnosti letového provozu zakázaný vstup do vzdušného prostoru Evropské unie.

Podle Reuters se jedná o první nehodu letounu z řady Boeing 737 MAX. Stroje Boeing 737 MAX jsou nejrychleji prodávanými letadly v dějinách firmy Boeing.