Jihomoravští hasiči testují preferované průjezdy přes brněnské křižovatky. V momentě, když se přiblíží k semaforu, rozsvítí se díky speciálním čidlům automaticky zelená. Zatím jim to umožňuje šest křižovatek. Podobnou preferenci už využívá v Brně i dalších městech hromadná doprava.
Zelená vlna pro hasiče. V Brně jim preferovaný průjezd umožní chytré křižovatky
V Brně je 153 světelných křižovatek, tedy míst, kde může řidiče zastavit červená. Například na trase z Řečkovic do Bystrce je semaforů dvacet. Při zkušebním průjezdu padla na sedmi z nich zelená, zastavit bylo nutné ve 13 případech.
Řidič tramvaje si ale dokáže cestu zrychlit. „Tramvaj se přihlásí do křižovatky a vyšle požadavek na preferenci. Už jsem dostal předzvěst a mám zelenou,“ popisuje řidič a vedoucí dispečinku DPMB Miroslav Dressler.
Kdyby projel řidič celou linku z Řečkovic do Bystrce na takzvané zelené vlně, ušetřil by na této 52 minut dlouhé trase 5 minut. „Je to velká časová úspora,“ řekla mluvčí DPMB Barbora Lukšová. Preference pro tramvaje a trolejbusy funguje zatím jen asi na dvou třetinách křižovatek v Brně. Chytré semafory má i Praha, Jihlava nebo Olomouc.
Průjezd chytrou křižovatkou je pro hasiče bezpečnější
Zatímco u dopravního podniku jde o čas, u hasičů především o bezpečnost. „Cestou k zásahům jsme měli několik případů, kdy naše jednotka vyjížděla do křižovatky s blikajícím majákem a houkačkou, a přesto se stala účastníkem dopravní nehody,“ řekl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.
Hasiči zatím testují preferenci průjezdů na šesti nejrušnějších křižovatkách ve městě. Když se hasičské auto přiblíží ke křižovatce, vydá stejně jako tramvaj signál a semafor se přepne na zelenou.
„Čidla bývají většinou ve vozovce jako indukční smyčky nebo to bývají tlačítka a videodetektory,“ vysvětlil provozní dopravní inženýr Brněnských komunikací Karel Horáček. Čidla umožňují průjezd hasičům na zelenou už například v Olomouci. Ve Zlíně si o zelenou vlnu žádají řidiči hasičských aut policii.