Dědeček semafor slaví v Praze 85 let. Dnes už má chytřejší potomstvo

Praha – Uplynulo 85 let od instalace prvního plně automatického semaforu v metropoli. V lednu roku 1930 se rozsvítil na Václavském náměstí mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Od zrození trojbarevné dopravní signalizace semaforů po Praze přibylo, v současnosti jich v hlavním městě svítí 640. Celý systém ale prochází modernizací, ta potrvá až do roku 2022.

V roce 1930 představoval přechod Vodičkovy do Jindřišské přes Václavské náměstí nejvytíženější dopravní uzel. Pražené si na přístroj zpočátku nemohli zvyknout, stěžovali si, že je stroj zdržuje. Přitom už ve třech předcházejících letech řidiči míjeli předka automatického semaforu - na Křižovatce Hybernské, Dlážděné a Havlíčkovy ulice fungoval zatím ještě ručně ovládaný.

Od roku 1989 se pak počet semaforů v Praze zdvojnásobil na dnešních 640. S jejich modernizací přibývá takzvaných chytrých semaforů, které dokáží reagovat na aktuální dopravní situaci. Zatím jsou takové světelné tyče instalovány na nejvytíženějších křižovatkách ve městě nebo na místech, kde probíhá rekonstrukce celé křižovatky.

Plně funkční systém chytrých semaforů by v budoucnu měl dopravu sám plánovat. Když se někde stane nehoda nebo dojde k zácpě na jednom místě, světelná signalizace po celém městě se situaci přizpůsobí. Dokáže třeba odklonit přijíždějící auta na okolní trasy nebo upravit rytmus semaforů tak, aby rozhýbaly zadrhnutou dopravu.

Automatické semafory prošly za 85 let proměnou (zdroj: ČT24)

Systém by dokonce mohl průběžně vyhodnocovat situaci a na desítky minut dopředu hrozbu zácpy předvídat. Podle toho pak upraví plynulost provozu, aby k ní nedošlo. Podobné systémy už jinde v Evropě fungují.

Modernizace má každopádně napojit semafory na jednu ústřednu. Jde o odpověď na dlouhodobě se zvyšující počet aut v Praze. K rozsáhlé modernizaci patří i čím dál častější zavádění semaforů pro chodce s odpočtem. Fungují preventivně proti riskantnímu přecházení.