Po sedmiměsíční rekonstrukci se pro cestující znovu otevřela stanice metra Jinonice. Ta musela především kvůli průsakům vody projít kompletní modernizací, která vyšla na 145 milionů korun. Rekonstrukce dalších stanic i výměny eskalátorů budou brzy následovat – už v pondělí začnou práce ve stanici Skalka.
Po sedmi měsících zastavuje metro v Jinonicích, další stanice oprava čeká
K rekonstrukci podnik přistoupil kvůli masivním průsakům podzemní vody, rozpadu odvodňovacích systémů a nosným systémům obkladů stanice. Rekonstrukce využil i pro modernizaci technologií.
„Veřejná část úrovně nástupiště se zásadně změnila, a to repasí a vyčištěním obkladů, realizací nových keramických obkladů, položením dlažeb u hrany nástupiště, která byla vyměněna v celém rozsahu. Dále byly realizovány nové podhledy a opláštění rampy s kabely a staničním rozhlasem,“ uvedl generální ředitel DPP Martin Gillar.
Na své místo se vrátilo i obložení ze skleněných bronzových tvarovek od akademického sochaře Františka Víznera. Původně přitom hrozilo, že je nahradí plech, proti tomu se však hlasitě postavili architekti. Výměna nakonec postihla jen sloupy, kde bylo sklo nahrazeno keramickým obkladem. Naopak eskalátory zůstaly původní z 80. let, stanice tak i po rekonstrukci zůstává nepřístupná například pro vozíčkáře.
„Každé uzavření stanice je pro cestující pochopitelně nepříjemné, ale rekonstrukce byla nezbytná. Jsem rád, že se podařilo stanici otevřít ještě před koncem letních prázdnin. Další fáze rekonstrukce již bude probíhat za plného provozu,“ řekl náměstek pro dopravu Petr Dolínek. Dokončovat se ještě budou drobné stavební úpravy nebo práce na rozvodech a zařízeních. Hotovo má být v listopadu.
S opravami stanice Jinonice začali dělníci už na konci roku 2016, kdy za provozu sundávali obložení stěn. V lednu letošního roku se pak stanice zcela uzavřela a vlaky jí projížděly bez zastavení. Stanice měla být podle původního plánu zprovozněna na začátku srpna. Zpoždění způsobilo větší množství průsaků vody, než kolik dopravní podnik předpokládal.
- Nachází se na lince B, na druhém nejstarším úseku Smíchovské nádraží – Nové Butovice. Otevřena byla v říjnu 1988 pod názvem Švermova, přejmenována byla v roce 1990.
- Leží pod Radlickou ulicí, k níž ústí jediný výstup s trojicí eskalátorů. Poblíž se nachází areál Univerzity Karlovy a Aviatica, první budova nově vznikající čtvrti na území zaniklé továrny Waltrovka.
- Stanice je 198 metrů dlouhá, nástupiště je široké 18 metrů. Hloubka nástupiště pod terénem je 23 metrů. Typově jde o raženou trojlodní stanici se zkráceným středním tunelem a sedmi průchody na nástupiště na každé straně.
- Stěny stanice jsou obloženy skleněnými tvarovkami od akademického sochaře Františka Víznera.
- Je čtvrtou nejméně vytíženou stanicí pražského metra. Podle loňského sčítání jí denně prošlo 10 364 cestujících, u nejvytíženějších stanic jde o desetinásobek.
Fotoreportáž z průběhu oprav stanice Jinonice:
V souvislosti se znovuotevřením stanice se také mění trasa autobusu 137. Ve směru od Knížecí pojede od Waltrovky přes zastávky Hutmanka, U Trezorky, Jinonice, Vidoule a Butovická a dále po současné trase přes Nové Butovice na Malou Ohradu. Až do Jinonic nově pojedou všechny spoje, mezi Jinonicemi a Malou Ohradou pak pouze v pracovní dny od 5:30 do 20:30 v intervalu 30 minut.
Opravy uzavřou Anděl i Náměstí Republiky
Dopravní podnik se chystá opravit i další stanice. Už v pondělí 28. srpna začne rekonstrukce stanice Skalka, práce mají trvat do konce února 2018. Podnik tam vymění i eskalátory. Opravy by se měly uskutečnit bez větších omezení pro cestující.
Větší komplikace čekají na cestující ve stanici Anděl na lince B, kde se budou ve výstupu k stejnojmenné křižovatce a obchodnímu centru Nový Smíchov vyměňovat eskalátory. Cestující se tak do stanice dostanou pouze vstupem Na Knížecí nebo výtahem z Nádražní ulice. Odstranit se mají také průsaky vody, opraví se osvětlení a rozvody. Práce by měly začít 18. září a potrvají asi devět měsíců.
Podobná oprava čeká od listopadu také stanici Náměstí Republiky. Eskalátory se budou měnit u výstupu směrem na náměstí, do stanice tak bude přístup pouze od Masarykova nádraží. Rekonstrukce má trvat do srpna příštího roku.
Za provozu se bude od začátku příštího roku měnit osvětlení na Dejvické na trase A. Stanice uzavřena nebude a práce potrvají přibližně osm měsíců.
Jakmile skončí uzavírka u Anděla, chystá se podnik měnit eskalátory na Karlově náměstí. Do metra se lidé dostanou vstupem z Palackého náměstí, vestibul na Karlově náměstí zůstane průchozí. Také tato stanice vyžaduje, aby byly odstraněny průsaky spodní vody a opraveny elektrické rozvody a osvětlení.
V současnosti probíhají opravy stanic Muzeum na lince A a Palmovka. Na Muzeu je od července uzavřeno nástupiště ve směru Depo Hostivař. Demontovány už jsou obklady, odvodňovací systém i osvětlení. Tato fáze skončí v polovině prosince, nástupiště v opačném směru pak bude uzavřeno na začátku příštího roku. Hotovo má být v září 2018. Od června dělníci pracují také na Palmovce. V západním vstupu mění eskalátory a budují nový bezbariérový přístup. Délka prací je odhadována na pět měsíců.